Bureau Wmo: a.u.b. even geduld – column Gerdien Boeringa

Bureau WMO. Opeens moest het MO-zaak heten. Of toch CIZ als ik de letters mag geloven die de gevel van het gebouw sieren. Resumé: Bureau-Wet-Maatschappelijke-Ondersteuning-Zaak-Centraal- Indicatiebureau-Zorg. Ik heb met deze instantie te maken en inmiddels wacht ik al een half jaar. Ik wacht op een reactie. Ik wacht op een nette afhandeling. Ik wacht op een ontvangstbevestiging, ik wacht op een positieve of negatieve beschikking, ik wacht op duidelijkheid. Al een half jaar.

testbeeld aub even geduld

Januari 2015: ik bel met K. van Mo-zaak Leeuwarden. Zij was een voormalig contactpersoon, zodoende dacht ik haar te moeten benaderen. Ik vertel K. over een voor mij grote strop: diefstal van een Wmo-voorziening. K. weet niet hoe dit aan te pakken en wil hierover navraag doen bij een collega. Zodra K. meer weet belooft zij contact met mij opnemen. Om zo volledig mogelijk te zijn, stuur ik K. nog eens de toedracht van het verhaal en een afschrift van aangifte bij de politie. Ik wacht en wacht wekenlang: geen reactie van K. Ik bel zelf weer met de Mo-zaak, men legt een terugbelverzoek bij K. neer. Ik wacht en wacht: geen K. Ik bel zelf weer met de Mo-zaak. Opnieuw legt men een terugbelverzoek bij K. Voor de zoveelste keer legt men nog een keer een (met uitroepteken) terugbelverzoek bij K. Inmiddels moeten nu vanaf januari zo’n 8 á 10 terugbelverzoeken liggen bij K.

Half juli: K. heeft nooit contact met mij opgenomen. Dit geeft mij een behoorlijk lullig gevoel. Ik krijg nog liever een brief met ‘mevrouw Boeringa, u zit flink in de nesten, zoek het lekker zelf een partij uit; succes met alles, ajú en de groeten’ dan te worden genegeerd door een afgevaardigde die de gemeente vertegenwoordigt bij een instantie als de Mo-zaak.

Maart: intussen krijg ik twee keer bezoek van ‘toffe peer’ ergotherapeut R. Ik vraag hem mij bij te staan in de netelige kwestie. Ook R. probeert in contact  te komen met K. maar tevergeefs. In maart schrijft R. een keurig verslag over mijn situatie. Hij analyseert, formuleert de vraagstelling en komt hierin met adviezen gezien zijn achtergrond, kennis en kunde.

April: een afgevaardigde van het wijkteam komt ook een huisbezoek afleggen om zich op de hoogte te stellen van de situatie op locatie en in gesprek te gaan met de cliënt. Ik zie op tegen het nieuwe wijkteamgebeuren maar tot nu toe valt het mee. Mijn contactpersoon S. blijkt gelukkig een begripvolle, no-nonsense, gedreven en doortastende medewerker te zijn. Ook S. beschrijft mijn situatie, formuleert de vraagstelling vanuit haar discipline, kennis van wet- en regelgeving en alles wat nog meer van belang is. Het verslag van ergotherapeut R. neemt zij hierin mee zodat de indicatie met betrekking tot de aanvraag van het een en ander nog zwaarder weegt. Zelf had ik mijn huiswerk ook goed gedaan en alle benodigde gegevens lever ik in. Kortom: het ontbreekt de ergotherapeut, maatschappelijk werker van het wijkteam en cliënt niet aan inzet en motivatie om het een en ander zo compleet  mogelijk de deur uit te krijgen.

Mei: Ik lees of hoor niets van de Mo-zaak. Geen bericht. Geen ontvangstbevestiging. Bij S. van het wijkteam vraag ik na of zij misschien iets weet. Nee. Wel kan S. mij vertellen dat de aanvraag is binnengekomen én is bekeken bij de Mo-zaak. Maar, voegt S. eraan toe, het kan wel even kan duren voordat men er echt mee aan de slag gaat omdat het er-rug druk is bij genoemde instantie. Okee, het is druk maar ik zit in de molen. Denk ik. Dus ik wacht.

Juni: En wacht en wacht. Ik bel toch maar weer even met de Mo-zaak. Mijn huishoudelijke hulp Y. weet ook nog steeds niet waar zij vanaf 1 juli aan toe is. Moet zij uren inleveren, behoudt zij haar salaris? Bij de Mo-zaak tref ik dezelfde telefonist, inmiddels is mijn stem bij hem bekend. Hij bekijkt mijn dossier en meldt dat ik volgende week bericht kan verwachten met betrekking tot mijn hulp. Het advies van het wijkteam is er maar dit moet nog ‘getoetst’ worden. Over andere aanvragen, de scootmobiel bijvoorbeeld kan hij geen uitspraak doen want “er ligt nog iets onder”. “Er-ligt-nog-iets-onder” herhaal ik. Het blijft stil. “En wát ligt eronder?” vraag ik. “Ja, dat kan ik helaas niet inzien” is het antwoord. De medewerker gaat mijn dossier doorsturen naar het team. Zegt hij.

Opeens krijg ik tóch een brief van de Mo-zaak namens de wethouder! Hoera! Het blijkt een uitnodiging! Ik ben geselecteerd mee te doen aan een enquête over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning! Wat fijn! En…(als ik er niet uitkom) mag ik ook nog een buurvrouw of familielid vragen mij te helpen bij het invullen! Ik heb gelijk al genoeg van deze (lichamelijk beperkt en mogelijk tussen de oren ook niet 100%)-ondertoon en verscheur het hele zootje.

Half juli: nog steeds heb ik geen enkel bericht van de MO-zaak met betrekking tot mijn aanvragen anno half april. S. informeert voor mij. De Mo-zaak mailt haar terug: slechts een deel van de aanvraag is destijds ontvangen… S. koppelt dit antwoord terug naar mij. Zij erkent dat dit ‘niet best’ is en verstuurt nog een keer de gehele aanvraag. Inmiddels zakt mijn mond open en staar ik even wezenloos voor me uit. Wél ontvang ik een herinnering (dat-dan-weer-wel) van de Mo-zaak namens de wethouder. Mijn antwoorden op de enquête zijn nog niet binnen, of ik die alsnog wil versturen. Bij deze!

Gerdien Boeringa (50) schrijft om de week met een scherpe blik over haar -niet altijd over rozen gaande- leven. Haar lijf laat het steeds meer afweten en hierdoor zijn medici, hulpverleners en omslachtige instanties orde van de dag. Psychische kwetsbaarheid, relaties, het heden of verleden: in deze column komen verschillende onderwerpen voorbij. Met als troefkaart een behoorlijk portie humor en zelfspot…

About Redactie

Gezondheid & Co is een co-productie van de redactie van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en 35 weekbladen in de provincies Groningen, Drenthe, Friesland en Flevoland. Gezondheid & Co wordt uitgegeven door uitgever NDC Mediagroep.

Comments

  1. jackjoustra says:

    Treurig , hoe mensen die hulp nodig hebben, NIET correct geholpen worden. Haal de bezem door al die instanties. Ga mensen op een redelijke termijn helpen.

  2. Ongelooflijk. En in Den Haag durven ze te zeggen dat het allemaal goed is?

  3. Dhr. Venema says:

    Wat een stelletje lanterfanters! Ik denk ook niet dat er tijd is om deze column te lezen: veel te druk! Ik hoop voor jou dat het e.e.a. naar je volle tevredenheid afgehandeld wordt. Te beginnen met een bos bloemen en excuses?

  4. Dat hier duidelijk niet de juiste mensen op de juiste plek zitten.
    Kennelijk nog nooit gehoord van dienstverlening!

  5. Nou, hier scoort bureau Wm-klojo-o goed mee. Ik ben benieuwd of jouw ‘antwoorden’ ook mee worden genomen in de uitslag van de enquete… ;-(

  6. Gevalletje Radar? Is toch niet normaal. De afbraak van de zorg en NL begint goed boven water te komen. Maar het gaat goed, toch? *zucht*

Waar denk jij aan na het lezen van dit artikel?


VGZ Mindfulness

Levensstijl monitoren: Hot and hAPPening

Zorgverzekeraars stimuleren ons om meer aan onze gezondheid te werken. Dat is … [Lees verder...]

hersenen

PST-training tegen gevolgen beroerte

Patiënten die na een beroerte revalideren, zijn gebaat bij de PST-training. Hiermee leren ze problemen of hindernissen in vier stappen op te lossen. … Lees meer ...

smartphone, gezin, social media, opvoeding

Kinderen een smartphone. Ouders moeten goede voorbeeld geven

Volgens Amerikaans onderzoek heeft 25 procent van de kinderen jonger dan twee jaar een eigen smartphone. De intuïtieve werking van touchscreens en … Lees meer ...

Tandarts

Piek in nieuwe medische behandelcentra

Het aantal nieuwe praktijken van medisch specialisten en medische dagbehandelcentra is flink toegenomen. Vorig jaar werden er 3790 opgericht, tegen … Lees meer ...

Foto: NDC Mediagroep/ Leeuwarder Courant

Overgewicht. Jonge kinderen hebben minder calorieën nodig dan gedacht.

Bestaande formules berekenen de hoeveelheid energie die kinderen op 3-4 jarige leeftijd in rust verbruiken niet goed. Zij overschatten dit … Lees meer ...

Rat

Acht simpele tips om de rat op afstand te houden

Amsterdammers melden meer rattenoverlast. In Oost verdubbelde het aantal meldingen vorig jaar zelfs tot 266. Op pad met rattenvangers Brando en Zeno … Lees meer ...

ziek, koorts, griep, werkgever, tempratuur

Ziekteverzuim op laagste punt sinds 1996. Hoe kan dat?

Het ziekteverzuim van werknemers in Nederland is vorig jaar gedaald tot 3,9 procent. Dat betekent dat per 1000 werknemers er 39 ziek zijn. Dit is het … Lees meer ...

tandarts

Aanvullende verzekering bepalend voor bezoek aan tandarts en mondhygiënist

Mensen zonder aanvullende tandartsverzekering gaan niet alleen minder naar de tandarts maar ook minder naar de mondhygiënist. Wel willen zij voor … Lees meer ...

Mark Hommes werd als vrouw geboren. Foto: DvhN/ Kees van de Veen

Transgender: Geboren in het verkeerde lichaam. Hoe Marion Mark werd

Transgender. Mannen die zich vrouwen voelen en vrouwen die zich mannen voelen. Psycholoog en ervaringsdeskundige Mark Hommes vertelt zijn verhaal. … Lees meer ...

Ambulance achterkant

‘Stervende kankerpatiënt te vaak geopereerd’

Kankerpatiënten die kort voor hun overlijden met acute klachten op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis belanden, worden te vaak onnodig … Lees meer ...

groenten

Meer groente en fruit, minder kans op kanker

Mensen die veel groente en fruit eten hebben een kleinere kans op mondholtekanker. Nieuw Nederlands onderzoek, gefinancierd door het Wereld Kanker … Lees meer ...

Tag description
%d bloggers liken dit: