Well-being

Vakantiemeditatie – ontspannen met Mariska van Gennep

Om helemaal in de sfeer van vakantie te blijven (misschien duurt ben je net terug, of duurt het nog even voordat je gaat): ook thuis is deze meditatie prima toe te passen!

21 zitten

  • Ga lekker zitten of liggen op een plek waar je verwacht dat je veel ziet. Neem een houding aan die je even vol kunt houden. Natuurlijk kan je altijd anders gaan zitten of liggen, dat leidt je wel af van je meditatie
  • Hou je ogen open. Deze meditatie is anders dan anders, deze keer ga je kijken.
  • Kijk zoveel mogelijk naar hetzelfde punt of in dezelfde richting. Merk op wat er allemaal verandert als je er naar kijkt. Kijk je bijvoorbeeld naar een boom, merk dan op dat de bladeren wapperen in de wind. Zit je aan het strand, dan zie je waarschijnlijk mensen voorbij komen. Merk alleen op wat er gebeurt. Je gedachten mag je uitschakelen. Je hoeft niet te oordelen dat iemand een lelijke of mooie bikini aanheeft. Dat is nu juist de kunst. Alleen maar kijken. Verder niets.
  • Krijg je gedachten, probeer ze los te laten en weer terug te gaan naar het kijken.
  • Kom na een tijdje kijken weer even bij door wat te bewegen met je armen, benen, draai je hoofd (voorzichtig!) en voel eens wat dit met je gedaan heeft. Ga niet direct weer volop in actie, neem echt de tijd om bij te komen!

Variatie:

  1. Ga lekker zitten of liggen waar je maar wilt. Het hoeft niet per se druk of rustig te zijn, dat mag je zelf bepalen, waar jij je het prettigst bij voelt.
  2. Sluit dit keer wel je ogen. Adem een paar keer in en uit, je hoeft je ademhaling niet te veranderen, dit is alleen om dichter bij jezelf te komen en tot rust te komen.
  3. Hoor wat er allemaal om je heen gebeurt. Een langsrijdende auto, joelende kinderen; alles is mogelijk. Je hoeft hier verder niet op in te gaan of gedachten aan te besteden. Alleen opmerken wat je hoort is genoeg. Je zult al gauw merken dat er best veel geluiden om je heen zijn.
  4. Krijg je gedachten, probeer ze los te laten en weer terug te gaan naar het kijken.
  5. Kom na een tijdje kijken weer even bij door wat te bewegen met je armen, benen, draai je hoofd (voorzichtig!) en voel eens wat dit met je gedaan heeft. Ga niet direct weer volop in actie, neem echt de tijd om bij te komen!

 

Mariska van Gennep schrijft twee keer per maand een column over mediteren

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van