Well-being

Instant-anti-stress-moment – Ontspannen met Mariska van Gennep

Ben je heel erg gestrest en je moet nog een aantal zaken doen? Dan volgt hieronder een instant-anti-stress-moment, zodat je een poosje door kunt! Het kost je een paar minuten, dat is waar, maar kijk eens wat het je op levert.

2012-07-24 21:27:57 HOEK VAN HOLLAND - Een vrouw doet haar Yoga oefeningen tijdens de zonsondergang op het strand van Hoek van Holland. ANP JERRY LAMPEN

ANP JERRY LAMPEN

  • Zoek een rustige plek op, ben je op het werk of ergens waar dat lastig is: ga naar het toilet
  • Zet je voeten op de grond, ben je buiten, dan is blootvoets heel lekker
  • Sluit je ogen
  • Adem een aantal keren diep in, even vasthouden en dan weer uit.
  • Laat je schouders zakken als je daar spanning voelt (meestal komt dit vanzelf bij het diep ademen)
  • Beeld je in (= visualiseer) dat er wortels vanuit je voeten de grond in gaan. De grote of dikte maakt niet uit, het zijn jouw wortels
  • Op elke uitademing laat je de stress van bovenaf naar beneden zakken. Je begint bovenaan bij je hoofd en laat het stapsgewijs naar beneden gaan, als volgt:
    • Adem uit en laat de stress uit je hoofd naar beneden zakken tot aan je nek, dan adem je in en
    • Bij de volgende uitademing ga je de stress laten zakken van je nek tot aan je schouders. Adem in,
    • Vervolgens uit en laat alles zakken van je schouders tot op borsthoogte. Adem in,
    • En op de volgende uitademing zakt de stress tot aan je onderbuik/onderrug. Je ademt weer in
    • Bij de uitademing verlaag je de stress naar je heupen. Voel af en toe tussendoor hoe “leeg” je lichaam begint te voelen. Adem in
    • Adem uit en laat de stress zakken tot aan je knieën, vervolgens adem je in
    • Weer uit en laat alles zakken tot aan je voeten. Je ademt nog een keer diep in
    • En bij deze uitademing, laat je alle gezakte stress via je wortels de aarde ingaan.
  • Laat dit even op je inwerken
  • Kom dan even bij, door het bewegen van je voeten, benen, rek je rug, draai je schouders en beweeg voorzichtig met je nek
  • Open je ogen als je er aan toe bent en ga rustig beginnen aan je volgende taak. Drink wat extra water over de dag verdeeld, om het losgemaakte weg te spoelen.

Het lijkt zo geschreven een lange oefening, maar het kost je echt maar een paar minuten. Echt het proberen waard, veel succes!

Mariska van Gennep helpt jou je balans te vinden. Je leest meer op haar site

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van