Well-being

Uw werkdag begint te vroeg. Volgens expert moeten we 10 uur beginnen

Vloekt u ook elke ochtend op uw wekker? Misschien is dat wel terecht. Een slaapexpert van de Universiteit van Oxford zegt dat we onze werkdag te vroeg beginnen. Hij stelt voor om pas om 10 uur te starten. Al zijn niet al zijn collega’s het daar mee eens.

slapen

Onze werkuren van 9 tot 5 zijn totaal niet aangepast aan ons natuurlijk bioritme, vindt Paul Kelley, een gerenommeerde slaapexpert van de Universiteit van Oxford. “Heel veel werknemers kampen met een slaaptekort. Eigenlijk is dat slaaptekort structureel aanwezig in onze samenleving. Daardoor presteren we niet alleen minder goed, het is ook heel ongezond. Iedereen lijdt eronder en dat hoeft niet.”

Volgens Kelley wordt het natuurlijk bioritme sterk bepaald door de leeftijd. Jonge kinderen zijn vanzelf heel vroeg wakker, maar naarmate ze ouder worden vinden ze het steeds moeilijker om vroeg op te staan. Jongeren tot een jaar of twintig zijn echte nachtdieren. Nadien schuift het natuurlijke slaappatroon geleidelijk weer op naar voren. “Maar een werkdag die om 9 uur start, voelt pas natuurlijk aan vanaf de leeftijd van 55 jaar”, zegt Kelley. “Werknemers zouden daarom pas om 10 uur moeten kunnen starten met hun dag.”

Onzin

De wekker mag een uurtje later vanaf vandaag? Niet te vroeg juichen. Gerard Kerkhof, slaapexpert van de Universiteit van Amsterdam: “Wat Kelley zegt, is onzin. Zijn onderzoek houdt totaal geen rekening met genetische factoren.” Er zijn ochtend- en avondmensen en dat verschil is grotendeels genetisch bepaald. Als iedereen pas om 10 uur gaat werken, kan dat de ochtendmensen ten goede komen, je straft er wel de avondmensen mee.

“Mijn Nederlandse collega heeft gelijk”, reageert Kelley, “maar hij overschat het aantal ochtend- en avondmensen schromelijk. Eigenlijk is er een heel grote middengroep. Het aantal mensen dat echt fundamenteel afwijkt van de standaard – de echte vroege vogels bijvoorbeeld – is heel klein. Hoogstens 5 procent.” Als we allemaal onze werkdag om 10 uur zouden starten, zou maar een heel kleine groep daar niet mee gebaat zijn. Daartegenover staat dat de gezondheid van heel veel mensen er flink op vooruit zou gaan. Kelley: “Slaaptekort is een echte marteling.”

Wie heeft er nu gelijk? Moeilijk te zeggen. Wetenschappers houden er nu eenmaal van om elkaar tegen te spreken. Maar Johan Verbraecken van het slaapcentrum van de Universiteit Antwerpen geeft alvast het voordeel aan Kelley. “Slaaptekort zorgt voor een hoge bloeddruk, wat leidt tot hartproblemen. Ook het hongerhormoon neemt toe terwijl het verzadigingshormoon afneemt. Dat kan dan weer tot obesitas leiden. En ook diabetes komt veel frequenter voor bij mensen die slecht slapen.”

Gulden middenweg

Bij jongeren is het al langer bewezen dat zij gezonder zijn en beter presteren als hun schooluren beter zijn afgestemd op hun natuurlijk bioritme. Verbraecken: “Ik denk dat het tijd is dat we dat ook bekijken voor volwassen professionals.”¬†En misschien is er ook een gulden middenweg: een middagdutje op het werk. Volgens het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism herstelt een powerslaapje van een halfuur al de hormonale balans die helpt om stress te bestrijden en het immuunsysteem te versterken.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van