Well-being

Hoe ga jij om met een compliment?

Pochen op sociale media: het is ‘een dingetje’. Hoe ga je om met complimenten: retweeten of niet? Is humble bragging – een compliment aan jezelf verpakken in een klacht – een goede strategie? Stel: uw buurman merkt op dat u op George Clooney lijkt. Of, als u een dame bent, op Doutzen Kroes. Een leuk compliment, dat u graag wilt delen via Facebook of Twitter. Hoe brengt u dit dan een beetje subtiel, zonder arrogant over te komen?

Sociale media, smartphone, jongeren

Bron: ANP XTRA/ Roos Koole

Dit lijkt misschien een onwaarschijnlijk dilemma, maar even zoeken op Twitter laat zien dat verscheidene mensen ermee hebben geworsteld. Neem het voorbeeld van Doutzen Kroes. @marindexoxo twitterde: ‘M’n oom zegt dat ik op Doutzen Kroes lijk, volgens mij moet hij nodig naar de opticien.’

En @XAndalou schreef: ‘Hoor vandaag al 2 keer dat ik op doutzen kroes lijk, what the hell? Ik heb bruine ogen, dikke kop alles.’

Later was het de beurt aan @Anoukkkieee: ‘Haha net gehoord dat ik op Doutzen Kroes lijk, wat een compliment! :)’ Het zijn drie manieren om hetzelfde te zeggen, maar onderzoek laat zien dat alleen @Anoukkkieee de juiste strategie gebruikt om op te scheppen. Haar berichtje komt spontaan over en ze lijkt oprecht blij met de vergelijking. De andere twee Doutzens doen het minder goed. De opmerking over de oom die naar de opticien moet, valt in de categorie valse bescheidenheid. Het meisje met de ’bruine ogen, dikke kop alles’ doet er nog een schepje bovenop: ze verpakt het compliment in een klacht over haar uiterlijk.

Opscheppen

Opscheppen is een delicate bezigheid, zeker op sociale media. ,,Alsof je over een piepklein richeltje loopt, waar je elk moment af kunt donderen”, omschrijft hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk het. ,,Want je moet sympathiek zijn, maar over je eigen successen en prestaties vertellen ís niet sympathiek. Lichaamstaal is heel belangrijk om niet arrogant over te komen – iemand die over zichzelf opschept en daarbij glimlacht en ook interesse toont in de ander, vinden we een stuk minder vervelend. Maar die nuance gaat verloren op sociale media.” Bovendien neem je op sociale media doorgaans zelf het initiatief tot opscheppen, in tegenstelling tot in een persoonlijk gesprek.

Als een collega vraagt hoe je vakantie was, en je vertelt over je fantastische reis naar Hawaï, komt dat niet verwaand over. Maar een tweet als ‘Nu drie weekjes in Hawaï, heerlijk genieten #sunset’ kan een ander effect hebben. Niemand heeft erom gevraagd, en toch vind jij het blijkbaar nodig om je droomvakantie wereldkundig te maken.

Humble bragging

Een andere valkuil is humble bragging, waarbij je een compliment aan jezelf verpakt in een klacht: ‘Leuk, promotie maken, maar de overdracht van lopende projecten is altijd zo’n gedoe.’ Ook valse bescheidenheid is een vorm van humble bragging, zij het subtieler.

Iemand die zich daaraan schuldig maakt, combineert iets bewonderenswaardigs met verbazing of verwarring. Bijvoorbeeld: ‘Snap er niks van! Toch promotie gekregen, terwijl andere kandidaten heel sterk waren’. Het probleem hiermee is dat het twee tegengestelde emoties opwekt. Enerzijds vraag je om sympathie – je baan is zo vermoeiend, je vlucht zo stressvol – maar tegelijkertijd probeer je indruk te maken: je bent moe omdat je promotie hebt gemaakt, je hebt stress omdat je vlucht naar Bora Bora vertraging heeft. Met andere woorden: je probeert te imponeren zonder ijdel te zijn.

Opscheppers

Onderzoekers van Harvard Business School bogen zich afgelopen jaar over het fenomeen humble bragging. Wat bleek: bescheidenheid wordt beschouwd als een deugd, maar eerlijkheid staat nog hoger in het vaandel. Omdat mensen die zich schuldig maken aan humble bragging worden gezien als onoprecht, maakt dat hen dus nog irritanter dan de onverbloemde opscheppers.

Toch is opscheppen noodzakelijk, stelt de Amerikaanse auteur Peggy Klaus. Ze schreef het boek Brag!: The art of tooting your own horn without blowing it en geeft wereldwijd lezingen en trainingen over communicatie op de werkvloer.

Bragologue

Klaus pleit voor het gebruik van bragologues: een indrukwekkend feitje, verpakt in een verhaal. ,,Zeg niet: ‘Ik ben een goede manager, want ik ben goed met mensen en haal altijd mijn targets’, maar bijvoorbeeld: ‘Toen ik net begon als manager, wist ik niet dat de baan zo goed zo bij me zou passen.Maar gaandeweg kwam ik erachter, dankzij mijn organisatorische vaardigheden en ervaring in coaching, dat ik in staat ben om het beste in mijn team naar boven te halen’.’’

Een bruikbare tip, maar Klaus’ boek verscheen in 2003, toen Facebook nog niet eens bestond. Wat moet je met zo’n bragologue op Twitter, waar je maar 140 karakters kunt gebruiken? ,,Opscheppen via Twitter is inderdaad heel tricky. Je kunt beter Facebook gebruiken, waar je wat meer ruimte hebt, of een e-mail sturen.”

Tips

Een ander trucje om minder arrogant over te komen, is door andere mensen te betrekken in je opschepperij. ,,Door bijvoorbeeld je teamleden te bedanken voor de goede samenwerking bij een bepaald project, laat je subtiel weten dat jij succes hebt geboekt.” Ook het retweeten van andermans complimenten is nog altijd onderwerp van discussie.

Het voordeel is dat al je volgers nu ook eens kunnen zien hoe leuk jij wordt gevonden, het nadeel is dat je kunt overkomen als ijdeltuit.

 

Vonk: ,,Complimenten retweeten mag, zolang je het met mate doet en laat zien dat je er blij mee bent. ” Op Linkedin ligt de tolerantiedrempel wat hoger: hier wordt van je verwacht dat je je professionele kwaliteiten onder de aandacht brengt. Het werkt het beste als je iemand anders een goed woordje voor je laat doen, maar dit is niet per se nodig, ontdekte Vonk.

 

,,Met collega Aafje Brandt onderzocht ik of dat nou nuttig is, zo’n aanbeveling van een ander. En inderdaad: het werkt een stuk beter als Jantje over Pietje zegt: ‘Pietje is zo’n fantastische werknemer’, dan wanneer Pietje dat over zichzelf zegt. Maar verrassend genoeg werkt het bijna even goed als Pietje zegt: ‘Jantje vindt mij een fantastische werknemer’, ook als daar verder geen bewijs van wordt getoond.” Toch moet je ook dat niet overdrijven. Ze noemt het bekende optreden van Ivo Niehe in Pauw & Witteman, een paar jaar geleden. ,,Die vertelde dat zijn show in Parijs een ‘unaniem, belachelijk groot succes’ was geweest. Heel Nederland viel daar overheen. Zijn strategie op zich was goed, maar dit was over the top. Zelfs voor Ivo Niehe.”

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3615 Alle berichten van