Well-being

Hoe maak je je hoofd leeg? – ontspannen met Mariska van Gennep

Heb je wel eens het idee dat je alleen maar aan het denken bent? De gedachten zijn niet meer te stoppen en gaan maar door. Niet alleen piekergedachten, allerlei gedachten en eigenlijk is de molen in je hoofd overuren aan het draaien. Herken je dit? Kans dat je niet helemaal meer geaard bent. Je contact met de aarde is wat minder. Niet erg, je kunt het herstellen door bijvoorbeeld veel buiten op blote voeten te lopen.

28 zitten

 

Heel gezond, alleen met de herfst en winter voor de deur niet praktisch. Daarom heb ik een oefening voor je die je thuis kunt doen om zo wat minder in je hoofd en meer geaard te zijn. Komen er termen in voor die je lastig vindt, als voorbeeld neem ik even aura, gebruik dan “de lucht om je heen” of een term die je zelf prettig vind. Het is een visualisatie-oefening (inbeelden dat je iets ziet), maar eerst alle spieren even ontspannen!

Het beste is om deze oefening zittend te doen, met de beide voeten op de grond (liefst schoenen uit), maar liggend mag natuurlijk ook. Denk er om na de meditatie, altijd even een moment van bijkomen te nemen, daarom zijn er altijd de bewegingsoefeningen aan het eind. De stipjes tussen de tekst staan voor pauzes of in het begin aanspanningsmomenten. Hier neem je de tijd om de tekst op je in te laten werken. Heel veel ontspanning gewenst!

Is het voor jou fijner om naar deze oefening te luisteren, dit is de link

De aarde(n)meditatie

Sluit als je lekker zit toe bent je ogen. We gaan nu een voor een je spiergroepen laten spannen en ontspannen. Begin bij je voorhoofd. Maak een frons tussen je wenkbrauwen, houd dit even vast…en laat los…. Knijp je ogen stijf dicht, hou even vast…en laat los…. Trek je neus op, alsof het stinkt… en laat los… Maak een grimas rond je mond.. en laat los. Trek je schouders op naar je nek, met je achterhoofd op je schouders….. en laat langzaam los.

Trek je borstkas in …en laat los. Trek je buik in, hou even vast en laat los. Knijp je billen samen …en laat los. Span je bovenbeenspieren aan, houd vast…en laat los. Span je kuitspieren aan …en laat los. Trek je tenen naar achteren… en laat los.

Zet dan je voeten stevig op de grond en laat er wortels uitkomen. Grote wortels, kleine wortels maakt niet uit. Het zijn jouw wortels, waarmee je kunt aarden. Voel je wortels.

Laat er een kleur omhoog komen uit de aarde. Jouw kleur. Via je wortels kruipt de kleur je voeten in…. Neem hier de tijd voor…. Vanuit je voeten gaat de kleur langzaam via je enkels naar je onderbenen…… Je knieën worden gekleurd, …je bovenbenen….Daarna ook je billen…je onderbuik… onderrug… buik… borstkas… bovenrug… schouders… armen… handen… je nek… je kin… je mond… neus… ogen (gezicht)…. Voor- en achterhoofd….. en tenslotte je kruin…. Vanuit je kruin laat je de kleur je aura vullen….. Helemaal jouw mooie kleur om je heen. Voel maar hoe lekker dat is…..Van je hoofd tot aan je voeten…

Nu ga ik je langzaam weer terug laten komen. Begin met het wiebelen van je tenen… Daarna je voeten.., je onderbenen.., bovenbenen.., begin wat te schuifelen op de stoel.., draai wat met je rug… Trek je schouders op…, strek je armen uit…, draai je nek…, trek een grimas in je gezicht…, frons je wenkbrauwen … en als je er aan toe bent open je je ogen.

Hoe voel je je nu? Oefening baart kunst, dus je kunt deze aarde(n)-meditatie gerust vaker doen, bijvoorbeeld dagelijks.

Mariska van Gennep helpt ons twee keer per maand om te ontspannen

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3614 Alle berichten van