Zorg

Help de overgang! Wat is een opvlieger? En wat kun je er tegen doen?

Iedere vrouw krijgt er vroeg of laat mee te maken: de overgang. De een heeft er meer last van dan de ander. Wat zijn opvliegers eigenlijk en wat kan ik doen om er wat minder last van te krijgen? Marie-José de Laat, Verpleegkundig Overgangsconsulent in Groningen, legt het uit.
Nederland, Groningen, 20-04-'10; Illustratieve foto bij verhaal over vrouwen in de overgang / opvlieger. Foto: Kees van de Veen

Foto: Kees van de Veen

Wat is een opvlieger?

,,Een opvlieger wordt beschreven als een plotseling opkomende warmte in gezicht en nek, die zich uitstrekt tot over de borst. Dit duurt vaak enkele minuten en gaat meestal samen met roodheid in het gelaat. Vaak, vooral ’s nachts, gaat het ook gepaard met hevig transpireren.’’ Het heeft te maken met de daling van de oestrogeenspiegel. De hoeveelheid van het vrouwelijk hormoon oestrogeen daalt in deovergang. Oestrogeen zorgt voor borstgroei en vruchtbaarheid. De daling van oestrogeen geeft de aanzet tot een plotselinge daling van de centrale thermostaat in de hersenen. Om de lichaamstemperatuur aan te passen aan dit nieuw ingestelde niveau treden er mechanismen in werking om warmte af te voeren, net als wanneer je het erg warm hebt: transpireren, verwijding van bloedvaatjes in de huid, soms hartkloppingen.”

Wat lokt een opvlieger uit?

Volgens Marie-José de Laat kunnen opvliegers zich al ruim vóór de laatste menstruatie aandienen, aangezien de hormoonspiegel dan al schommelt. Ook zijn er stoffen die een opvlieger uitlokken, zegt De Laat. Suikers, cafeïne (koffie, zwarte thee, cola, chocolade), alcohol, pikante voeding, overgewicht, roken, uitdroging en stress. ,,De laatste is misschien wel de grootste trigger voor een opvlieger.”
menopauze, overgang

Tips voor opvliegers

Ze heeft enkele tips. ,,Opvliegers verbruiken in je lichaam veel vitaminen en mineralen. Het is dus belangrijk om goed op je voeding te letten. Hoe ouder je wordt hoe belangrijker dit is. Je lichaam gaat steeds zuiniger en selectiever om met wat je tot je neemt. Als je jong bent kan je lichaam dat nog goed compenseren maar als je ouder wordt gaat dat steeds moeizamer.’’

  • Luister dus goed naar je lichaam en zoek een voor jou passende oplossing.
  • Allereerst beginnen met de leefstijl: stoppen met roken, meer bewegen, zo nodig afvallen.
  • Daarnaast kunnen supplementen een handje helpen zoals producten met rode klaver en soja.Deze fyto-oestrogenen kunnen de hormoonbalans wat stabiliseren. Je moet ze wel lang genoeg nemen om resultaat te merken, minstens vier tot zes weken. Fyto-oestrogenen zitten ook in lijnzaad.Ook maca, monnikspeper en zilverkaars kunnen verlichting geven bij overgangsklachten als opvliegers.
  • Verder: omega- 3 vetzuren, salie (zweetremmend) bijvoorbeeld als saliethee of munt (verkoelend) als thee of door de salade.’’
Sommige vrouwen zijn gebaat bij mindfulness, mindfulness, acupunctuur of homeopathie. Een overgangsconsulente kan adviseren. Als niets helpt en de opvliegers zijn zo hevig dat je niet normaal kunt functioneren, kun je met de huisarts overleggen of hormoontherapie voor jou geschikt is.”

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3738 Alle berichten van