Well-being

Een dagelijks ritueel – ontspannen met Mariska van Gennep

Elke dag heb je rituelen. Of je wilt of niet, je ontkomt er (bijna) niet aan. Je staat op, wast/doucht je, kleedt je aan, ontbijt of andersom. Dat is al een ritueel. Misschien dacht je dat ik hele andere rituelen bedoelde die gebruikt worden bij geloven, vieringen of aan een soort magische rituelen. Niets van dat alles. Gewoon met beide voetjes op de vloer heb je zelf al een reeks aan rituelen, en/of gebruiken.

3 relax

Voor diegenen die last van stress of drukte hebben wil ik er graag een ritueel (dagelijkse handeling) aan toevoegen. Niet gelijk in de ankers vliegen dat je het al druk genoeg hebt, deze handeling brengt de gevraagde rust in je leven. Het kost je alleen een paar minuten. En wat zijn nu een paar minuten, als het je zoveel kan opleveren? Probeer het eens een maand, liever wat langer en kijk wat het je oplevert. Begin eerst eens met een minuut of 3-5 en bouw langzaam uit. In het begin direct 10 minuten stil zitten of liggen is heel lang.

Hoe ontspan je?

  1. Neem een voor jou gunstig moment. Voor de een is dat de vroege ochtend, voor de ander kan dat vlak voor het slapen gaan zijn, of tussen de middag, maakt niet uit. Probeer zoveel mogelijk hetzelfde moment te pakken, maar wisseling is geen probleem, het gaat erom dat je de mogelijkheid grijpt.
  2. Zet als je dat prettig vindt een rustgevend muziekje op. Dit hoeft niet, het kan ook afleiden. Wil je een vast aantal minuten zitten of heb je beperkt tijd? Zet een (kook)wekker voor de zekerheid. Zo hoef je je niet af te laten leiden door het idee, dat je tijd tekort hebt.
  3. Ga lekker zitten of liggen in een houding die voor jou prettig is. Sla een dekentje om je heen, kortom zorg dat je even kunt ontspannen. Dat klinkt nu misschien wat betuttelend, je hebt er profijt van: je wordt namelijk niet afgeleid omdat je niet lekker zit of ligt (en natuurlijk mag en kan je altijd van houding veranderen!)
  4. Wat moet je verder doen? Helemaal niets. Je zit of ligt even lekker. Er komen gedachten in je hoofd, die laat je komen en ook weer gaan. Dat is voor mij makkelijk schrijven, maar als in je hoofd een rode auto opkomt wil je van alles van die auto weten. De kunst is om te denken “Rode auto…” en verder niets. Niet willen weten welk bouwjaar, karmijnrood of rozerood enzovoorts. Want dan blijf je in het denkproces hangen. Er komt vanzelf een nieuwe gedachte die je weer laat gaan.
  5. Zo blijf je een tijdje zitten of liggen, zo lang jij fijn vindt. In het begin is het wennen, probeer echt een paar weken dit vol te houden.
  6. Vindt je de overgang naar het dagelijks leven groot: kom dan weer op gang door te beginnen met het wiebelen van je tenen, je voeten te bewegen, neem je benen mee, rek/strek je rug, draai voorzichtig met je nek, strek je armen uit en open je ogen. Sta daarna pas op.

Dit was een korte uitleg voor een meditatie. Je kunt hier zoals gezegd een muziekje bij opzetten, een geleide meditatie kun je na een poos ook eens uit proberen. Doe het zoveel mogelijk elke dag (liefst op hetzelfde tijdstip), zodat je er werkelijk een dagelijks ritueel van maakt. Daar heb je de meeste profijt van!

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van