Well-being

Buiten spelen – ontspannen met Mariska van Gennep

Al vaker heb ik tips en delen van blogs gewijd aan het buiten-zijn. Vooral in onze zittende wereld met mobiele telefoons, tv., tablets en games, brengen we een groot deel van ons leven zittend en binnen door. Zo jammer! Want we zijn zo gestrest en zo onrustig, dat sommigen zelfs de rust zoeken in een (online) spelletje doen. Daar krijg je alleen maar meer onrust van.

blog 4 buiten spelen

Het blauwe licht wat door de pc wordt uitgezonden, zorgt er ongemerkt voor dat je minder melatonine aanmaakt en dat je hierdoor niet rustiger wordt. Vaak wordt daarom aanbevolen om een half uur voor je gaat slapen alle schermen uit te doen. Zodat je in de rust-modus kunt komen en daarna makkelijker inslaapt.

Ga naar buiten!

Maar ook buiten-zijn kan voor rust zorgen, rust in je hoofd. Heerlijk buiten wandelen, frisse lucht en licht opdoen is hartstikke goed voor je lijf en leden. Ook de beweging is goed voor je, ik neem aan dat je in deze periode nog niet buiten gaat stilzitten. En natuur om je heen zorgt helemaal voor dat je de stress (wat) kunt loslaten. Hoe? Hieronder volgen enkele tips, die je niets kosten, alleen een beetje moeite:

  • Ga eens lekker wandelen in je eentje. Je wordt niet afgeleid door een gesprek maar kunt je volledig op je wandeling richten. Kijk om je heen wat je ziet, komen er al blaadjes aan de bomen, zie je bloemen enzovoorts. Vooral in de natuur wandelen is heel goed voor je om tot rust te komen en energie op te doen.
  • Loop eens langzamer dan normaal. Je bent vaak gewend om in een snel tempo overal langs te ‘scheuren’, probeer je te concentreren op je langzamere stappen.
  • Het klinkt misschien wat raar voor een volwassene, maar ga eens huppelen, touwtje springen, of als je met meerderen bent een spelletje tikkertje, verstoppertje of zo iets. Eventueel met kinderen erbij, zonder kan net zo goed! Je gaat weer lachen (heel erg goed voor je!), rennen en hebt na die tijd weer veel energie!! En die blikken van voorbijgangers moet je maar voor lief nemen, het gaat erom dat jij je goed voelt!
  • Natuurlijk kun je ook heerlijk de fiets pakken. Zonder hulpmotor, je bent zelf in beweging en je flitst niet overal langs, maar kan in je eigen tempo om je heen kijken. Doel is om lekker te fietsen en te kijken, niet om snel van A naar B te gaan.
  • Als laatste de beroemde avondwandeling. Voordat je gaat slapen nog een lekker ommetje om de dag van je af te laten glijden, je komt opgefrist thuis en glijdt daarna heerlijk soezerig tussen de lakens. Slaap lekker!

Mariska van Gennep helpt jou je balans te vinden. Je leest meer op haar site

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3615 Alle berichten van