Well-being

Terug naar de basis – ontspannen met Mariska van Gennep

Wat is die basis dan, is waarschijnlijk de eerste vraag die in je opkomt. Niet zo moeilijk, je ademhaling! Als het spannend wordt, of je zit in de stress ga je zeer waarschijnlijk sneller en hoger ademen. “Adem in, adem uit” is vaak het advies wat ik geef als iemand in mijn omgeving last heeft van stresspieken. Hoe je weer rustig kunt worden? Heel simpel.

5. Mediteren

  • Ga met je aandacht naar je ademhaling.
  • Breng je ademhaling naar beneden, naar de buikademhaling
  • Voel hoe je buik opbolt bij inademen en afvlakt bij uitademen
  • Volg dit een paar minuten en langzamerhand voel je de rust in je lijf terugkeren!

Tips tegen stress

Heb je vaker last van een stressmomentje? Dan staan hieronder nog een aantal tips voor je om er weer uit te komen. Je hoeft ze niet allemaal te proberen, het zijn tips die ik zelf gebruik als het te druk wordt. Lees ze eens door en gebruik de tip die jou op dat moment het beste past. Veel succes!

1. Voldoende rust nemen. In stresssituaties ben ik geneigd om steeds meer dingen te willen doen (en er is altijd genoeg te doen bij ons thuis 😉 ). Als ik af en toe een pauze neem en mijn vaste ritme aanhoud, voel ik me beter dan op momenten dat ik blijf doorhollen en een ander slaappatroon aanneem.

2. Gezond eten. Klinkt misschien gek, maar helpt me echt. Bij stress ben ik nog al geneigd om veel chocola te gaan eten. En daarna andere snacks. Behalve dat ik er veel te vol (en dikker) van wordt, levert het in mijn lijf ook stress op. Nergens voor nodig. Als ik gezond blijf eten, voel ik me lekkerder en kan ik ook veel meer “aan”.

5 Schrijven

3. Schrijven. Is voor mij heel makkelijk, ik vind het erg leuk om te doen. Maar ook als ik door de bomen het bos niet meer zie, ga ik even zitten om een lijstje te maken met dingen die allemaal door mijn hoofd spoken. Sommige ben ik kwijt als ze op papier staan, andere moeten op de kalender/agenda gezet worden, en weer andere zijn gewoon boodschappen die gehaald moeten worden. In elk geval schrijf ik ze uit mijn hoofd. Natuurlijk kun je ook opschrijven wat je dwars zit en er zijn veel meer schrijfoefeningen om dingen kwijt te raken.

4. Mediteren. Is natuurlijk mijn “stokpaardje” en het helpt me echt om ook in stresssituaties rustig(er) te blijven en na te denken wat echt op dat moment moet.

5. Praten. Even bellen met een goeie vriendin, kennis, met mijn man of kinderen. Met elkaar praten over problemen kan opluchten en ook op de meest onverwachte momenten oplossingen bieden. Wel opletten dat je er niet in blijft “hangen”, er zijn meer (ook leuke!) dingen in de wereld.

6. Wandelen. Elke dag ga ik een half uur of langer buiten (hard)lopen om buiten te zijn, vitamine D op te doen, stress te laten wegglijden en heerlijk te genieten van de omgeving, vogels, spelende kinderen of wat ik ook maar zie of hoor.

Denk je nu, na het lezen van de tips, “hé de mijne is ook heel goed, maar die ontbreekt”. Schroom niet en schrijf hem hieronder in het reactieveld, zodat ook anderen kunnen profiteren. Dank je wel!

Mariska van Gennep helpt jou je balans te vinden. Je leest meer op haar site

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3630 Alle berichten van