Voeding

Tips om geen kilo’s aan te komen tijdens de vakantie!

Veel Nederlanders komen een paar kilo aan tijdens hun vakantie, vooral wanneer het een all inclusive verblijf betreft.Tips als ‘eet wat minder’ en ‘beweeg wat meer’ zijn alom bekend en genereren daarom nog maar weinig effect; daarom tien belangrijke tips van Ronald Leonardo, auteur van Afslanken voor echte mannen, om te voorkomen dat je onnodig veel aankomt tijdens je vakantie.

2010-10-02 00:00:00 ILLUSTRATIE - Een dikke vrouw op de weegschaap. ANP XTRA ROOS KOOLE

ANP XTRA ROOS KOOLE

1. Probeer tijdens je vakantie juist niet bezig te zijn met je gewicht. Wanneer je jezelf allerlei ‘verboden’ gaat opleggen werkt dat mogelijk averechts omdat het zo haaks staat op het gevoel dat je lekker wilt gaan genieten, en dat genieten moet je dus ook echt gaan doen.

2. Besef dat het qua voeding nog wel meevalt met betrekking tot wat je aan kunt komen tijdens een vakantie; zelfs wanneer je dubbel zoveel eet als je gewend bent zou je maximaal zo’n 3 kilo aankomen in 2 weken. En het is nog maar de vraag of het fysiek mogelijk zou zijn zoveel te eten. Maar, omdat je minder beweegt en misschien wat zoeter en vetter eet, kan je totale energie-inname toch vele malen meer zijn dan je denkt en om die reden is een beetje selectief zijn met je voedselkeuze wel nuttig.

3. Gedurende je verblijf ergens in de zon zul je doorgaans meer transpireren en dit vochtverlies moet aangevuld worden. Vaak wordt ten onrechte gedacht dat alcoholische of frisdrankjes dorstlessers zijn, terwijl alcohol juist vocht aan je lichaam onttrekt. Zoet geeft meer dorst waardoor je mogelijk meer frisdank (of cocktails) zult gaan drinken. Daarom is het verstandig ervoor te zorgen dat je (tussendoor) voldoende water drinkt. Neem het zelf mee of bestel het aan de bar. Het voorkomt overmatig drinken van frisdrank (en alcohol) en zorgt dat de vochtbalans in je lichaam op peil blijft. Daarmee voorkom je hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid en bijvoorbeeld prikkelbaarheid.

2015-06-05 13:28:01 HOEK VAN HOLLAND - Badgasten op het strand van Hoek van Holland. De zon schijnt volop en op verschillende plaatsen in het land bereikt het kwik de 30 graden. ANP JERRY LAMPEN

4. Het is prima om lekker te relaxen, behalve wanneer je een punt van verveling gaat bereiken. Dat is vaak de basis om teveel te gaan eten of extra drankjes te gaan halen. Dus in dat geval: maak wat trips zodat je nieuwe indrukken opdoet, neem wat te lezen mee en gebruik je tijd om gesprekken te voeren met je partner of mensen die je ontmoet hebt. Wanneer nieuw gemaakte vrienden je echter alleen maar hun hele levensverhaal willen vertellen, haak dan bijtijds af! Ook ergernis maakt dat je soms een extra keer naar de bar of het buffet loopt!

5. Probeer zoveel mogelijk te genieten van alles wat je eet. Proef elke hap net zoals de eerste hap die je neemt van een gerecht zodat je een optimale smaakbeleving hebt. Dat zorgt ervoor dat je sneller verzadigd raakt en dus minder eet, terwijl je meer hebt genoten. Probeer ook zoveel mogelijk te genieten van sappen, frisdrank of alcoholische drankjes die je neemt; suikerrijke drankjes naar binnen klokken is zonde, dan kun je beter water nemen. Dus mocht je calorie├źn willen drinken, geniet er dan ook zo lang mogelijk van, want het zijn met name deze drankjes die zorgen voor de bekende extra vakantiekilo’s.

6. Wanneer de vakantiebestemming, het weer, de accommodatie of bijvoorbeeld het gedrag van je medereisgenoten je tegenvalt, kan een dergelijk gevoel van onvrede ook weer leiden tot extra eten en drinken. Vooral wanneer het in overvloed aanwezig is. Besef dat gevoelens van onvrede uitvergroot worden tijdens een vakantie, juist omdat het een periode is waarin je je goed wilt voelen, omdat je er langere tijd naar uit hebt gekeken. Dus, een teleurstelling kan letterlijk zwaar wegen. Mocht dat het geval zijn, probeer hem dan zo snel mogelijk van je af te laten glijden.

7. Denk niet aan je volgende gerecht, terwijl je eet. Voor veel mensen is dat best herkenbaar! Je eet een voorgerecht en zegt tegen je partner dat je een heerlijk hoofdgerecht hebt gezien en dat je dat zo meteen gaat halen. In gedachten ben je al bezig met je volgende gang en dat is zonde want dan geniet je niet optimaal van het gerecht dat je op dat moment eet. Geniet van je eten op het moment zelf!

2015-04-10 15:14:32 SCHEVENINGEN - Zonaanbidders genieten van het warme voorjaarsweer op een terras langst de kust van Scheveningen. ANP LEX VAN LIESHOUT

ANP LEX VAN LIESHOUT

8. Praat niet teveel tijdens het eten; veel mensen hebben de neiging te praten tijdens het eten omdat ze dat gezellig vinden of omdat ze dat gewend zijn. Praten tijdens het eten in de vakantie is iets wat je vrijwel overal signaleert. Besef dat de tijd dat je daadwerkelijk eet maar erg kort is. Dus zonde om je in die korte tijd ook nog op iets anders te focussen. Wanneer je praat tijdens het eten, zul je ook nog meer eten, omdat een deel van het genieten verloren gaat door te praten. Dus, praat gezellig voor of na de maaltijd of tussen de gerechten door. Het is zelfs zeer aan te raden wat langer te praten tussen de gerechten door, omdat je dan vanwege het vol signaal (ongeveer na 20 minuten) minder zult eten dan wanneer je alles kort na elkaar eet.

9. Veel mensen weten niet dat ze een veel grotere smaakbeleving zullen hebben wanneer ze kleinere happen nemen. Je proeft beter en geniet dus meer van je maaltijd. En doordat je meer geniet van de smaak zul je sneller verzadigd zijn en minder eten. Dus wat kleinere happen nemen loont, al helemaal tijdens een all inclusive vakantie!

10. Eet je bord niet leeg wanneer je het eten matig vindt. Misschien voel je je opgelaten wanneer je een groot deel van wat je hebt opgeschept niet opeet, maar wanneer je iets maar matig vindt heeft het geen zin het op te eten. Het geeft geen bevrediging. Vul je energiebehoefte liever aan met voedsel waar je echt van geniet. Dat is ten slotte ook vele malen fijner. Hetzelfde geldt voor drankjes die tegenvallen, zoals merkwaardige cocktails of wijn die niet goed smaakt. Drink het niet op. Genieten moet het motto zijn tijdens je vakantie!

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van