Voeding

Wat kan ik het beste eten tijdens nachtdienst om alert te blijven?

Welk voedsel houdt mij bij nachtdienst alert? Hoogleraar Jaap Seidell beantwoordt de vraag. Deze vraag kwam van de Paroolredactie waar tijdens de avonddienst tot soms twee uur ’s nachts moet worden doorgewerkt. Al die tijd moeten medewerkers scherp blijven om te voorkomen dat de volgende dag de krant vol storende fouten staat.zitten, computer, werk, kantoor, houding

Sterke zwarte koffie helpt natuurlijk, evenals andere stimulerende middelen. Maar die belemmeren ook de slaap als je rond half vier in je bed rolt. En dan ben je de volgende dag zeker niet fris.

De voornaamste reden waarom je concentratie afneemt bij laat opblijven, is een laag bloedsuikergehalte. Je hersenen gebruiken glucose als brandstof. Glucose krijg je doorgaans binnen door suiker en zetmeel te eten.

Gluscosedip

Je lichaam doet erg zijn best om de glucoseconcentratie constant te houden. Als je niet eet, is er een voorraadje glucose in lever en spieren en anders maakt je lever het zelf uit vet en eiwit. Toch zijn er, als je lang na een maaltijd doorwerkt, kleine en korte glucosedipjes in bepaalde delen van het brein. Vooral onder stressvolle omstandigheden (zoals bij deadlines van de krant) kan dat het geval zijn.

Snelle suikers

Tijdens die dipjes werkt je geheugen wat minder en ben je wat minder alert. Snel opneembare suikers helpen dan even. Een handje druiven of wat gedroogde abrikozen zijn daarbij een beter alternatief dan snoep of frisdrank, omdat ze tot minder grote glucoseschommelingen leiden. Een beetje fruit is genoeg, want een overmaat aan suiker is juist weer nadelig voor de hersenfuncties.

Vasten

Op de korte termijn (uren) leidt vasten dus tot verminderd functioneren van het brein. Studenten die overdag vasten tijdens de ramadan klagen daar ook over. Die hebben in die periode het liefst geen lastige tentamens.

Als je langer vast (dagen), heeft dat geen effect op je brein. Dat is evolutionair wel verklaarbaar. Als je wat langer niet kunt eten, is het juist van belang extra alert te zijn om bijvoorbeeld een prooi te kunnen verschalken. Bij langer vasten dan 48 uur gaat het lichaam over op vetverbranding. Het brein gaat dan afbraakproducten van vetverbranding, zogeheten ketonen, als brandstof gebruiken. Hoge concentraties van die ketonen leiden tot een afname van honger en een hogere mate van alertheid. Wel een wat lastige strategie voor wisselende avonddiensten. Een fruitschaal op de redactie is een beter idee.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3615 Alle berichten van