Voeding

Eén op de tien vrouwen leest foodblogs

Inspiratie opdoen voor nieuwe recepten via online kanalen is in opkomst. Vooral bij vrouwen zijn foodblogs en -vlogs populair aan het worden. Inspiratie opdoen verloopt nu nog vooral via traditionele kanalen. Kookboeken en gratis winkelmagazines zijn nog steeds de grootste inspiratiebronnen.

Bron: Pexels.com

Bron: Pexels.com

Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders.

Gratis winkelmagazine populairste inspiratiebron

Meer dan de helft (51%) van de Nederlanders maakt gebruik van gratis winkelmagazines. Dit is de populairste bron van inspiratie voor recepten en nieuwe producten. Ook zijn tips van familie en vrienden (46%) en kookboeken (45%) belangrijke hulpmiddelen.

Foodblogs en foodvlogs zijn in opkomst. Foodblogs zijn vooral bij vrouwen populair, tien procent leest deze. De invloed van blogs en vlogs is groot. Ruim negen op de tien volgers van foodblogs en/of foodvlogs zijn weleens beïnvloed na het zien van een video of lezen van een blog.

Bron: Pexels.com

Bron: Pexels.com

Facebook nummer één in social media

Om inspiratie op te doen voor nieuwe recepten zijn social media ook populair (24%). In bijna negen op de tien (89%) gevallen gaat het dan om Facebook. De Facebookpagina Tasty wordt het meest genoemd als inspiratiebron. Vooral jongeren gebruiken social media ter inspiratie, bijna de helft van de 18- tot 34-jarigen gebruikt deze bron. Bij vijftigplussers is dit nog maar tien procent.

Methodiek en verantwoording

Deze resultaten komen uit de Smart Food Monitor en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna zevenduizend respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)