Voeding

‘Minions zijn de ongezondste kinderhelden’

Actiegroep Foodwatch heeft de Minions uitgeroepen tot de ‘ongezondste kinderhelden’. Uit eigen onderzoek concludeert Foodwatch dat de gele animatiefiguurtjes de meeste reclame maken voor snoepgoed, koekjes, ijsjes en zoete drankjes.

Bron: Pixabay.com

Bron: Pixabay.com

Ondanks hun fascinatie met bananen promoten de Minions vijftien ongezonde producten, volgens Foodwatch. Op de tweede plek staat Walt Disney’s Frozen met elf producten. Daarna volgen Buurman en Buurman samen met de animatiefilm Huisdiergeheimen met allebei zes producten. Sesamstraat, de Ninja Turtles en de Smurfen blijken ook relatief veel ongezonde producten aan te prijzen.

Slechts drie gezonde producten

Foodwatch onderzocht meer dan honderd producten die worden aangeprijst door kinderhelden. Daarvan waren er maar drie gezond. De actiegroep hanteerde hierbij de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Bron: Pixabay.com

Bron: Pixabay.com

De organisatie wil dat kindermarketing aan banden wordt gelegd. Momenteel vindt er zelfregulering door de voedselindustrie plaats en dat werkt niet, vindt men. ,,Hoewel de voedingsindustrie afgelopen jaar via de Reclame Code regels heeft opgesteld rond kindermarketing, is kindermarketing op de productverpakkingen expliciet uitgesloten van enige beperking. Van deze ruimte maken fabrikanten flink gebruik door kinderhelden hun ongezonde waren aan te laten prijzen”, schrijft Foodwatch.

Één op de acht kinderen in Nederland is te dik, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen. Daarom vindt Foodwatch dat ook animatiestudio’s meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij dragen bij aan het aantal kinderen met overgewicht omdat ze hun karakters inzetten voor het promoten van ongezond voedsel, stelt de organisatie.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)