Well-being

Zonder telefoon en computer. Doe een digitale detox

Al eens gehoord van een digitale detox? Het is momenteel het modewoord om stress onder controle te krijgen. Heel simpel zet je telefoon en computer uit en ga even helemaal offline. In woorden is het inderdaad simpel, maar hoe gaat het in de praktijk. Kunnen we nog zonder telefoon en laptop? Nee? Dan is digitaal minimaliseren misschien iets voor jou?

Je bent onderweg naar je werk, een vriendin of naar de stad voor een middagje winkelen en dan ineens merk je dat je je telefoon thuis hebt laten liggen. Wat doe je? Ga je weer terug of laat je het zo en ben je gewoon de rest van de dag niet meer bereikbaar? De kans is groot dat we voor de eerste optie kiezen en dat we weer richting huis gaan. Zelfs als we daardoor te laat komen.

Stress door je smartphone

We zijn meer verknocht aan onze smartphone dan we soms zelf beseffen. Ik denk zelfs dat de meeste mensen gewoon hartstikke verslaafd zijn. Maar onze telefoon kan ook voor veel extra stress zorgen. Je moet voortdurend bereikbaar zijn. Of het nu om het bliepje gaat van whatsapp of die van je werkmail, we worden afgeleid. En ook de blauwe vinkjes van whatsapp zet ons enigszins onder druk. Want hoe vaak krijgen we niet een “?”  toegestuurd als we niet snel genoeg reageren of een vraag waarom je niet reageert? Dit alles doet onze gemoedsrust niet veel goeds. 

En dus werd de digitale detox bedacht. Een detoxbehandeling waarbij we onze smartphone, tablet en laptop eens aan de kant leggen zonder hem 5 minuten later weer te pakken. Het gekke is dat het de meeste mensen wel lukt op vakantie. De rest van het jaar eens helemaal offline gaan is voor velen nog een brug te ver. 

Social media

Op de Engelstalige site Digital minimalism krijg je handige tips van oprichter Craig Link. Niet 100% unpluggen, maar stevig minderen in je schermgebruik. Door bijvoorbeeld alleen je sociale media niet meer te gebruiken, kan je tot 118 minuten per dag (!) uitsparen, volgens cijfers van een grootschalige Amerikaanse studie uit 2016. Maar het hoeven niet noodzakelijk de sociale media te zijn die je moet inperken. Craig Link tipt om te stoppen met alles dat je mentaal moe of ongelukkig maakt. Voor sommigen kan dat zijn om Facebook te verwijderen of pushmeldingen uit te schakelen. Anderen zijn dan weer gebaat bij de vliegtuigmodus van je smartphone, waardoor je geen internet hebt. Zo bepaal je zelf wanneer je bewust even je mails of meldingen wil checken. Niet iedereen heeft dezelfde triggers, dus digitaal minimalisme ziet er voor iedereen anders uit.

Geniale ideeën

Niet alleen voor je gemoedsrust en stressniveau is digitaal minimalisme een goed idee, het kan ook voor geniale ideeën zorgen.  Want geef toe: de beste ideeën ontstaan niet op een muf bureau achter een computerscherm, maar wel tijdens bijvoorbeeld een wandeling of fietstocht, waar schermen en wifi even ver te zoeken zijn.

Tips

  • Zet ’s avonds na 19:00 uur of 20:00 je mobiele telefoon uit
  • Druk je werktelefoon uit zodra je thuis bent 
  • Ga je op vakantie? Heb je je telefoon echt nodig? Misschien bij noodgevallen, maar moet hij echt mee naar het zwembad? Laat hem op je kamer liggen. Of nog beter laat hem thuis!
  • Ban de smartphone uit de slaapkamer. Slaap niet naast je telefoon, maar koop een wekker. Laat je telefoon gewoon beneden.
  • Zet je notificaties uit. Iedere pop-up op je smartphone zorgt ervoor dat je wordt afgeleid van je werk, en weer in je werk komen duurt ongeveer 7 minuten. Als je om het halfuur een notificatie van Facebook binnenkrijgt op je smartphone, kun je wel uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent om weer op te starten.
  •  Een digitale break zo af en toe, is helemaal niet gek. Niet alleen mentaal maar ook fysiek is het gezond om je ogen van je beeldscherm af te halen. Je hoeft niet per se direct je smartphone een week uit te zetten, maar begin eens met een avondje. Het is grappig om te zien dat als jij geen smartphone bij je hebt, je vrienden hun smartphone ook amper gebruiken.
  • Gebruik de app Forest ( Forest (iOS, Android & Desktop). In deze app stel je zelf een limiet aan je telefoongebruik. Je neemt je bijvoorbeeld voor om je smartphone twee uur lang niet te gebruiken. De app plant dan een boompje. Kijk je toch in die twee uur op je telefoon, dan gaat je boom dood. Hou je het twee uur vol, dan blijft de boom leven.
  • Zet je smartphone een heel weekend uit.  Je zult merken dat je meer rust hebt. Vind je dat nog te eng, begin dan met ‘m op niet storen te zetten. Dan ben je namelijk wel nog bereikbaar voor je favoriete personen, mocht er iets gebeuren.  

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)