Deze advertentie is mede mogelijk gemaakt door: unitedConsumers
Zorg

Heeft een gezonde levensstijl invloed op je zorgverzekering?

Vorig jaar was er nog discussie voor een hogere zorgpremie voor mensen met een ongezonde levensstijl. Dat leverde toen al veel kritiek op. Toch kunnen we niet ontkennen dat een zorgverzekering elke maand weer een flinke uitgave is. Heb je zorg nodig, dan betaal je in veel gevallen een eigen risico van € 385 euro, wat veel mensen nog vrijwillig verhogen. Je krijgt dan korting op je premie, maar als je iets mankeert kan het je duur komen te staan. Zorgen dus dat je niks gaat mankeren. Een gezondere levensstijl er op nahouden is dus belangrijk en dat doe je zo.

 

Stop met roken

Bij een onderzoek onder de bevolking van 18+ rookte 19,7% dagelijks een sigaret. Een groep van 3,8% rookt zelfs 20 of meer sigaretten per dag. Roken verkort je leven gigantisch en daarnaast heb je kans op kwalen zoals COPD en kanker. Vanzelfsprekend dus dat roken je op langere termijn duur kan komen te staan. Maar wist je dat je basisverzekering jaarlijks één stoppoging vergoed? Dat is dus altijd het proberen waard.

Eet gezond

Uit een onderzoek van Global Burden of Disease bleek dat 72 procent van de sterfgevallen wordt veroorzaakt door niet-overdraagbare ziekten, waarbij overgewicht tot de grootste risicofactoren behoort. Andere risicofactoren, zoals diabetes en hoge bloeddruk, worden in verband gebracht met een slecht eetpatroon. Een voedingspatroon waarbij er te weinig volkoren granen, groente, fruit, zaden en visolie en een te veel aan zout wordt gegeten, is na roken de grootste risicofactor op overlijden.

 

Er wordt aangeraden om elke dag minstens twee stuks fruit en 200 gram groente binnen te krijgen. Zo krijg je voldoende vitamines binnen en blijf je langer gezond. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg voedingsstoffen van de schijf van 5 binnen krijgt en gevarieerd eet. Wanneer je gaat koken doe je er goed aan om verse producten te kopen. Alles wat lang houdbaar is heeft veel toegevoegd zout en dat is slecht voor je bloeddruk en hart. Vermijd frisdranken en producten met veel suiker, want dan vermijd je de kans op diabetes aanzienlijk. 

gezonde levensstijl

Beweeg voldoende

Vandaag de dag heeft het grootste gedeelte van de mensen een kantoorbaan. Zij zitten dus de hele dag stil en dat is niet goed voor je. Sporten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en daarnaast is het goed voor je mentale gezondheid. Tijdens het sporten komt het gelukshormoon endorfine vrij wat ervoor zorgt dat je lekker in je vel zit en daardoor over het algemeen beter presteert.

Maak gebruik van preventieve zorg

Weinig mensen maken gebruik van vergoedingen voor preventieve zorg uit de basisverzekering. Dat is zonde, want je hebt hier gewoon recht op. Zo kun je bijvoorbeeld een vergoeding krijgen voor preventief medisch onderzoek. Daarmee kun je je jaarlijks grondig laten onderzoeken en worden eventuele aandoeningen in een vroeg stadium ontdekt. Wel zo belangrijk!

Kies de juiste zorgverzekering

Zet goed op een rijtje welke zorg je volgend jaar nodig hebt en bij welke verzekeraar je het beste gedekt bent. Zo krijg je de goedkoopste zorgverzekering en daarmee bespaar je dus ook weer. Vergelijken loont, niet elke verzekeraar biedt dezelfde aanvullende pakketten aan. Wil je overstappen? Zeg je huidige zorgverzekering dan voor 31 december op. Je hebt dan tot 1 februari om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)