Voeding

Geen buikpijn meer door Fodmap dieet

Altijd buikpijn, obstipatie of vaak diarree, een opgezette buik en winderigheid. Sommige mensen weten niet beter dan dat dit normaal is. Zij hebben al vanaf jonge leeftijd last van al dit soort klachten. Vaak verergeren die klachten onder invloed van stress, maar inmiddels is wel uitgevonden dat het prikkelbare darm syndroom (PDS) in 75 procent van de gevallen heel erg opknapt door het volgen van het FODMAP dieet. Dit is een dieet dat is ontwikkeld in Australië en het is wetenschappelijk bewezen dat het bij veel mensen werkt.

Dieet

Het volgen van het dieet kan het beste met behulp van een diëtiste. Het is namelijk geen eenvoudig dieet. Er wordt gewerkt met productgroepen. Eerst worden alle voedingsmiddelen die kunnen zorgen voor overprikkeling uit het dagelijkse eten gehaald, daarna worden ze weer langzaam geïntroduceerd. Zo wordt duidelijk waar iemand met het prikkelbare darm syndroom niet goed tegen kan en dus beter kan laten staan. Dat dan vervolgens volhouden is de derde fase.

 

Uit het volgen van het dieet komen vaak opmerkelijk zaken: zo zijn er producten waarvan iedereen wel kan bedenken dat ze klachten geven zoals ui of knoflook of bonen. Maar ook zaken die veel minder logisch lijken. Zo is het eten van fruit na de maaltijd (wat waarschijnlijk heel veel mensen doen als vorm van toetje en waarvan ze denken dat het heel gezond is) vaak funest voor mensen met deze  darmklachten. En is het eten van veel fruit ook niet aan te bevelen en veroorzaken sommige fruitsoorten ook nog eens veel meer klachten dan andere.

 

Appels bijvoorbeeld, maar ook peren kunnen direct voor buikpijn zorgen bij heel veel mensen. Na het eten dus niet meer fruit eten (een uur voor een maaltijd kan het wel) kan al voor een enorme verlichting zorgen. Maar ook het drinken van melk, of koffie met veel melk kan voor enorm veel klachten zorgen. Wie verzot is op latte macchiato kan daar dus best eens de klachten door krijgen. En soms kan één zo’n lekkere koffie wel, maar ontstaat er door twee koppen net weer die overprikkeling. En die poedermelk uit zo’n apparaat kan ook zorgen voor een zere buik.  Bovendien kunnen granen in bijvoorbeeld brood of muesli ook een trigger zijn voor bepaalde mensen. Zij krijgen dan het advies die uit hun eetpatroon te halen.  Het dieet zorgt er voor dat dit allemaal duidelijk wordt, want bij iedere patiënt zijn de klachten vaak gebaseerd op andere voedingsstoffen.

fodmap

Wat betekent FODMAP?

FODMAP staat voor fermenteerbare oligosachariden, disachariden, monosachariden and polyolen. Dit zijn de processen en stoffen die voor problemen kunnen zorgen.

 

Fermenteerbaar staat voor het proces waarbij bacteriën onverteerbare koolhydraten afbreken waarbij gas ontstaat.

 

Bij oligosachariden hebben mensen geen enzymen in het lichaam om oligosachariden af te breken. Daarom worden ze niet opgenomen in het lichaam en kan het helpen om deze te verwijderen door ze niet of minder te eten.  Deze zitten bijvoorbeeld in tarwe, rogge, ui, knoflook en peulvruchten.

 

Als het om disachariden gaat dan heeft iemand een lactose intolerantie. Zuivel wordt dan dus niet goed verwerkt en zorgt voor problemen.

 

Met monosachariden wordt fructose bedoeld, maar in het geval dat er meer fructose dan glucose is ook wel aangeduid met vrije fructose. Die vrije fructose zit bijvoorbeeld in honing, appel en fructosestroop. Zeker 30 tot 40 procent van de PDS patiënten heeft een fructose-malabsorptie. En alleen mensen met PDS hebben moeite met het verteren van vrije fructose. Mensen zonder PDS hebben dus geen centje pijn als ze lekker veel honing nemen of een appel eten.

 

Polyolen zijn suiker alcoholen die zitten in kunstmatige zoetstoffen als sorbitol en mannitol en suikers die in steenvruchten als peer zitten. Die polyolen zitten ook in bepaalde groenten als bloemkool en champignons. Polyolen kunnen niet worden verteerd of opgenomen door het menselijk lichaam.

Hoe werken FODMAP’s?

In voeding zitten dus FODMAP’s zoals hierboven beschreven. Mensen die niet aan PDS lijden krijgen alleen klachten door die FODMAP’s als ze er enorme hoeveelheden van innemen. Dus bijvoorbeeld als ze en een bord chili (veel oligosachariden in ui, knoflook en bonen), en een liter appelsap (veel fructose en sorbitol) of een heel zakje suikervrije drop (veel polyolen) naar binnen werken.   Iemand met PDS krijgt echter door het drinken van alleen een glaasje appelsap al heel veel klachten krijgen. Dit komt omdat de darmen veel sterker reageren op prikkels in het algemeen, maar nog veel meer op de prikkels van voedingsstoffen waar ze niet tegen kunnen.

Voedingsmiddelen met heel veel FODMAP’s

  • Fructanen: tarwe, rogge, ui, knoflook, artisjok, aardpeer
  • Galactanen: Peulvuchten en bonen
  • Lactose: melk en yoghurt
  • Fructose: honing, appel, peer, watermeloen, mango
  • Sorbitol: appel, peer, steenvruchten, suikervrije kauwgom/drop
  • Mannitol: bloemkool, champignons en suikervrije producten

Het volgen van het FODMAP dieet

Wie altijd last heeft van zijn buik en de diagnose prikkelbare darmsyndroom heeft gekregen van een arts (andere nare zaken moeten eerst altijd uitgesloten) kan het best via een diëtist het FODMAP dieet volgen. Daarvoor zijn een aantal consulten nodig. Een verwijzing van de huisarts is nodig voor een diëtist en in de meeste aanvullende zorgverzekeringen is een bedrag opgenomen voor deze zorg.

 

Tekst: Meintje Bojang

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)