Well-being

SAD? Deze drie dingen helpen bij een winterdip

Heb je last een winterdip? Ben je sneller moe en misschien zelfs prikkelbaarder dan anders. Dan kamp je mogelijk met seasonal affective disorder (SAD) ofwel depressieve gevoelens die gelinkt worden aan het seizoen. Vooral tijdens de winter zijn we daar gevoeliger aan. “Licht speelt hierbij een belangrijke rol,” legt psychiater Norman Rosenthal uit aan Today, de man die SAD in het leven riep. “En dan vooral het gebrek eraan.” 

winterdip

Hoe herken je de winterdip?

Een winterdip krijg je niet zomaar. Persoonlijke factoren zoals stress en genetische aanleg spelen natuurlijk ook mee.  Maar studies hebben aangetoond dat 10% van de mensen die in de meest noordelijke gebieden van de wereld wonen – waar de dagen het kortst zijn – een soort van winterdepressie ervaren. “Als je de eerste tekenen vroeg opmerkt, dan heb je nog de energie en focus om op tijd in te grijpen voor het erger wordt,” tipt de psychiater. 

Signalen

Die signalen bestaan uit één of meerdere symptomen

  • je hebt meer slaap nodig dan gewoonlijk
  • je raakt snel geïrriteerd
  • je bent trager en slomer
  • je komt een beetje aan qua gewicht
  • je hebt meer zin in zoete en zoute snacks
  • taken voelen moeilijker aan

Wat kun je doen?

Nu kun je natuurlijk voor het raam gaan zitten wachten tot het lente wordt, maar echt vrolijk worden we daar niet van. 

 

1. Ga buiten wandelen

Zelfs een wandeling van 20 à 30 minuten per dag levert al gezondheidsvoordeel op. Voldoende blootgesteld worden aan licht – zeker als je een hele dag binnen zit en dus weinig natuurlijk daglicht ziet – is extra belangrijk. Dat komt omdat daglicht ons bioritme mee bepaalt, waardoor we ’s avonds beter de slaap kunnen vatten. Bovendien zorgt het ervoor dat ons lichaam serotine produceert, wat ons humeur een boost geeft. Haal eens – letterlijk – een frisse neus voor je thuis op de bank ploft, of doe een ommetje tijdens de lunchpauze. En als je dat combineert met minder eten of snoepen, val je als het goed is ook nog af. 

2. Licht

Mensen hebben net als planten licht nodig. Open daarom je gordijnen en zet regelmatig even een raam open zodat er voldoende licht en frisse lucht naar binnen kan komen. Nu hoor ik je denken.. maar het is pikkedonker ’s ochtends als ik wakker word van de wekker. Een oplossing is om je nachtlampje een halfuurtje voor je moet opstaan te laten aanspringen een halfuurtje voor je moet opstaan. “Er zijn studies die aantonen dat het werkt om beter wakker te worden,” aldus Rosenthal. “Zelfs al zie je het lichtschijnsel door je gesloten oogleden, dan nog wordt je brein geactiveerd om in actie te schieten.” Ook zou het beter zijn voor je humeur. Natuurlijk spelen fabrikanten daar op in. En dus zijn er ook speciale wake up lights te koop.  Een daglichtlamp (lichttherapie) zou ook helpen.

3. Eet je blij

Wie wordt er niet blij van een beker ijs, reep chocola of een pizza? Maar dat het winter is en dat we een dip hebben wil niet zeggen dat we alleen maar moeten snoepen.  Het klopt dat de verleiding groter is, zo’n  hamburger geeft ons immers meteen een gelukzalig gevoel, maar op lange termijn heeft zulk comfort food een nadelig effect. Wie regelmatig naar fastfood grijpt, zou immers een hoger risico lopen op depressie. Dat komt omdat het voedsel dat we eten een grote invloed heeft op onze energie, slaap én weerstand. Moeten we al dat lekkers dan helemaal vaarwel zeggen? Natuurlijk niet. Kleine aanpassingen kunnen al een wereld van verschil maken: eet wat minder bewerkt voedsel en wat meer trage koolhydraten en groenten, ruil frisdrank in voor water, en drink een glas alcohol minder.

 

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3621 Alle berichten van