Voeding

Hoe gezond is brood?

Brood wordt steeds minder populair. Dat komt vooral door kreten dat brood een dikmaker zou zijn. Onzin zeggen de deskundigen. Brood is juist goed voor je, maar neem dan wel het liefst volkoren.

Vitamines

In witbrood zit 2,6 gram voedingsvezel. Omdat volkorenbrood gemaakt wordt van hele graankorrels zitten er de meeste vitamines, mineralen en voedingsvezels in. Het afbreken van deze vezels duurt dus langer dan bij witbrood en dus geeft volkorenbrood je langer een verzadigd gevoel.

IJzer

Drie stukken brood zijn goed voor 2 milligram ijzer. En ijzer is weer belangrijk voor de rode bloedlichaampjes. IJzer wordt extra goed opgenomen als he het tegelijk met vitamine c krijgt. Wat aardbeien, banaan of avocado op je brood is dus een goede combinatie.

Jodium

In brood zit meestal jodium. Dit komt omdat de meeste bakkers bakkerszout gebruiken. Volgens het voedingscentrum is jodium belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. 

 

Mensen die weinig of geen brood eten of brood zonder gejodeerd zout, zoals veel biologisch brood of een deel van het thuisgebakken brood, lopen het risico op een jodiumtekort. Bij een jodiumtekort gaat de schildklier trager werken en opzwellen (krop). Bij kinderen leidt jodiumgebrek tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen en bij een groot tekort tot dwerggroei.

Voedingswaarde

Een snee brood weegt ongeveer 35 gram. De voedingswaarde is berekend op 100 gram volkorenbrood.

  • 234 kcal
  • 11,1 gram eiwit
  • 39 gram koolhydraten
  • 12,3 gram vet
  • 16,7 gram voedingsvezel

Ongezond

Brood zou ongezond zijn vanwege de gluten. Je zou er een dikke buik, hoge bloeddruk, buikpijn en problemen met je cholesterol van krijgen. Elk wetenschappelijk bewijs ontbreekt tot nu toe. Buikpijn krijgen van brood kan, maar dan heb je waarschijnlijk gluten-intolerantie. Om dat zeker te weten zul je onderzocht moeten worden. Denk je dat je dit hebt, ga dan naar je huisarts, want gluten kunnen je darmen vernielen

 

Een artikel over glutenintoleratie vind je hier

 

Voor iedereen die geen coeliakie heeft, heeft het geen nut om glutenvrij te eten. Buikpijn kan ook een gebrek aan vezels zijn. Wat wel bewezen is, is dat volkoren tarweproducten helpen bij het reguleren van gewicht, bijdragen aan een goede werking van je darmen en een lager risico geven op darmkanker, hart-en vaat ziekten en diabetes type 2.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3676 Alle berichten van