Voeding

Meeste mensen willen kleurcode op voedselverpakking: gezond of ongezond

Gezond of ongezond? 71% van de consumenten is voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van levensmiddelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten zijn bovendien het meest positief over voedselkeuzelogo’s die werken met verkeerslichtkleuren.

gezond voedsel voedselkeuze supermarkt

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ,,Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren. Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.”

Verkeerslichtlogo

Voedselkeuzelogo’s op de voorkant van verpakkingen duiden de informatie op de achterkant die voor veel consumenten lastig te interpreteren is. De Consumentenbond vroeg een representatief panel van ruim 1000 consumenten naar hun mening over drie voedselkeuzelogo’s: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo.

Rode, groene en gele paprika

Foto: Shutterstock

De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beiden werken met verkeerslichtkleuren. 51% zou kiezen voor het Verkeerslichtlogo, 29% voor Nutri-Score en 8% voor het Keyhole logo. Het panel gaf ook aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden: ingevoerd door een onafhankelijke instantie, alle fabrikanten en supermarkten doen mee en vermelding op álle producten, niet alleen op gezonde.

Vinkje onbegrijpelijk

Combée: ,,De Consumentenbond heeft met succes gestreden tegen het Vinkje op voedselverpakkingen, omdat dat onbegrijpelijk was voor consumenten. Bovendien bleken producten met een Vinkje niet altijd een gezondere of bewuste keuze. Het is nu hoog tijd voor een evenwichtig en begrijpelijk voedselkeuzelogo. Dat zou bovendien een mooie tegenhanger zijn voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen.”

 

Een voedselkeuzelogo is volgens de Consumentenbond noodzakelijk omdat verborgen suiker, verzadigd vet en zout kunnen leiden tot hart- en vaatziektes, nierschade en diabetes.

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)