Zorg

Boekrecensie: Reuma & Alternatieve behandelmethoden

Toen ik de aankondiging voor het boek ‘Reuma & Alternatieve behandelmethoden’ onder ogen kreeg dacht ik vooral dat het een boek vol met behandelingen buiten het reguliere circuit zou zijn. Vreemd vond ik dat niet: reuma – dat er in soorten en maten is – heeft vaak hele nare gevolgen.  Zo moet een vriend van mij elke week een soort chemopil slikken om de ontstekingen een beetje in toom te houden. En het slikken van die pillen elke week is beslist geen feestje.

Alternatieve behandelmethoden

Mijn oorspronkelijke gedachte dat het boek een lans zou breken voor alternatieve behandelmethoden bij reuma bleek echter niet uit te komen. Het breekt geen lans, het kraakt ook niet af, maar kijkt met het oog van een onderzoeker naar de effectiviteit van alternatieve behandelmethoden. En zoals dat vaak het geval is: velen worden beschouwd als niet werkend of onvoldoende werkend.  Of er is te weinig onderzoek naar gedaan. Maar opvallend genoeg las ik ook methoden waarvan ik nooit gedacht had dat het enig effect zou hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het inzetten van bloedzuigers die (hoewel er meer onderzoek nodig is voor definitief bewijs) waarschijnlijk zorgen voor minder pijn bij mensen met artrose aan de basis van de duim en bij mensen met knieartrose. Maar ik las in het boek ook dat muziektherapie bijvoorbeeld zorgt voor minder pijn en functieverbetering bij chronische pijn, artrose, fibromyalgie, verschillende reumatische aandoeningen, stress en andere psychische problemen.

Alles wat er is aan behandelmethoden op een rijtje gezet

Het mooie van het boek is dat er echt een enorm scala van methoden wordt beschreven. Wat ze zijn, voor welke soorten reuma ze kunnen worden ingezet, hoe ze eruit zien, welke onderzoeken er naar zijn gedaan en wat daarvan de uitkomsten zijn. Zo las ik over elektro-acupunctuur dat het bij lage rugpijn lange tijd pijnstillend kan werken en bij mensen met artrose de pijn kan verlichten. Maar wel met de toevoeging dat ‘de benadering van de behandelaar grote invloed heeft op het effect. ‘Dit betekent dat er ten dele sprake is van een placebo-effect,’ aldus schrijvers prof. Dr. Hans Rasker en dr. Bart van den Bemt.

Met het boek willen zij er voor zorgen dat reumapatiënten die ondanks redelijk succesvolle reguliere behandelmethoden nog steeds last hebben van allerlei symptomen goed en gedegen worden voorgelicht over alternatieve methoden. Ze schreven in 1993 de eerste druk van het boek, in 2014 de bijgewerkte tweede en in 2018 dus de derde herziene druk.

Van wichelroede tot haptonomie

Daarbij laten ze eigenlijk geen enkele methode onbesproken. Van aardstralen zoeken en wichelroede lopen tot haaranalyse en pendelen tot Ayurveda en van orthomoleculaire geneeskunde tot haptonomie en haptotherapie.

Reuma

Van diagnostiek tot geneeswijze en therapie

Overigens is het boek opgedeeld in onderdelen: De schrijvers starten met de diagnostische methoden, vervolgens beschrijven ze behandelmethoden die uiteenvallen in geneeswijzen en therapieën. Daarna doen ze uitvoering verslag van allerlei apparaten, technieken en ingrepen variërend van een infraroodsauna  (kan voor kortdurende verbetering zorgen bij pijn, vermoeidheid en functie bij reumatoïde artritis, ziekte van Bechterew en waarschijnlijk ook bij mensen met fibromyalgie),  tot pulserende elektromagnetische therapie en bloedzuigers. En opvallend genoeg kunnen die bloedzuigers tot tijdelijke verbetering van pijn en stijfheid bij artrose van de knie of duimbasis zorgen, maar leiden ze niet tot genezing. Bovendien kunnen er door de kleine vampiertjes infecties ontstaan.  Verder wordt ingegaan op ingrepen als het verwijderen van amalgaanvullingen (volgens het boek zonder effect), de Methode Bauer en scleroserende injecties.

Houding

Wie zich verdiept heeft in houding, massage en manipulatie leest in het boek vooral dat mensen die slecht kunnen bewegen door stijfheid en pijn die pijn vaak proberen te verminderen door een slechte houding. Dit zorgt echter weer voor andere problemen en daardoor zijn houding en massage wel degelijk van belang. De Alexandermethode bijvoorbeeld leert mensen in 30 sessies lopen, staan en zitten zonder spanning zodat ze beter kunnen bewegen. Het geneest niet volgens het boek, maar zorgt wel voor pijnvermindering bij vooral chronische lage rugklachten. De schrijvers vonden geen onderzoeksresultaten bij mensen met chronische pijn, artrose, reumatoïde artritis of fibromyalgie. Massage en yoga worden naast een heel ander scala aan methoden ook genoemd. Massage zorgt zeker voor verlichting, yoga kan volgens het boek klachten verlichten, maar kan volgens de schrijvers klachten ook juist verergeren. Hoe dat zit, leggen de schrijvers uit. Wel kan het helpen de stress die ontstaat door de ziekte te verlagen.

Voeding

Verder in het boek nog een schat aan informatie over allerlei zaken:  van poeders, preparaten en prikken tot kleding, modder en een petroleumkuur. En van voeding, preparaten en vitamines tot  mineralen en (sporen) elementen. Dat voeding waarschijnlijk een rol speelt bij het ontstaan van reumatoïde artritis, stelt het boek heel duidelijk.

Ook interessant is wat er wordt geschreven over gevoeligheidsreacties van het lichaam op bepaald voedsel en wat dit teweeg brengt in het lichaam. Eveneens wordt aandacht besteed aan wat het tekort aan vitamine D doet bij artrose. Maar ook wat de kruidengeneeskunde kan betekenen wordt duidelijk omschreven. Wie het boek leest zal zien dat bijvoorbeeld zeewier, Indische wierook, duivelsklauw, GLA, gember, Cat’s Claw en curcumine wel degelijk effecten hebben. Hoe dat zit, staat allemaal in het boek te lezen dat naar mijn mening ook een heel goed naslagwerk is dat je er weer even bij pakt over zaken buiten het reguliere circuit.

Auteur: Hans Rasker Bart van den Bemt
Uitgever: Edicola Publishing
436 pagina’s