Beweging

Tips om meer te bewegen op je werk

Mensen die langdurig zitten hebben een grotere kans om eerder dood te gaan dan mensen die maar een een paar uur per dag zitten. Het hogere risico op vroegtijdig overlijden doet zich ook voor bij langdurige zitters die bijvoorbeeld ‘s avonds veel sporten of een gezond gewicht hebben.

Onderzoeker Hidde van der Ploeg van de Universiteit van Sydney heeft dat ontdekt bij onderzoek onder 222.497 Australische 45-plussers tussen 2006 en 2008. Het bleek dat er 40 procent meer sterfgevallen waren onder mensen die minstens 11 uur per dag zitten vergeleken met mensen die minder lang op een stoel doorbrachten. Het laagste sterftecijfer was onder mensen die korter dan 4 uur per dag zitten.

Bewegen werk

De indruk is dat mensen die hun bureauwerk of tv-kijken verruilen voor wandelen of andere lichte activiteiten, daarmee langdurig hun gezondheid verbeteren. „Als we mensen iets vertellen over hoeveel lichaamsbeweging ze zouden moeten hebben, moeten we ook iets zeggen over vermindering van het aantal uren dat ze dagelijks zitten”, zei Van der Ploeg, die eerder werkte aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De onderzoeksresultaten zijn geplaatst in het blad Archives of Internal Medicine.

bewegen werk

Zitten heeft invloed op bloedvaten

Van der Ploeg zegt dat zitten van invloed is op bloedvaten en metabolisme door het vet in het bloed en de afname van de goede variant van cholesterol. „Als je veel staat of wandelt, zijn je benen steeds in beweging. Dat helpt tegen glucose en vet in het bloed. Als je zit, gebeurt dit niet omdat je spieren niet actief zijn.”

Helemaal zeker is het niet dat zitten op zichzelf het leven verkort, voegt de onderzoeker toe. Het kan ook zijn dat er andere niet-gemeten factoren zijn die meespelen. Maar de conclusies komen overeen met andere recente studies die stellen dat langdurig zitten schadelijk is voor de gezondheid.

Lichaamsbeweging is geen garantie

Mark Tremblay, onderzoeker van het kinderziekenhuis in Oost-Ontario in Canada, stelt dat zitten slecht is. Leeftijd speelt daarbij geen rol, stelde hij. „Een half uur lichaamsbeweging vijf keer per week is geen garantie tegen chronische ziektes.” Zowel hij als Van der Ploeg adviseert mensen met bureaubanen om regelmatig op te staan, bijvoorbeeld als ze aan de telefoon zijn. Trimbley: „Drink genoeg water zodat de viermaal per dag naar de wc moet lopen. Wandel wat rond.”

 

Ontvang GRATIS tips over gezond leven, recepten en trends.

Meld je nu aan voor de wekelijkse Gezondheid&Co email update en mis niets. Helemaal gratis in je inbox.

Reageer

Ga het gesprek aan (0 reacties)
Carina Twerda Carina Twerda is een enthousiaste redacteur die de veertig nadert. Schrijven, lezen en recepten uitproberen zijn haar hobby's. Je maakt haar dan ook ontzettend blij met een kookboek. Ook heeft ze onlangs haar wandelschoenen onder het stof vandaan gehaald en probeert ze meer te bewegen. Contact Mail Tweet Berichten 3615 Alle berichten van