5 tips om met liefde voor jezelf te zorgen

Lief zijn voor jezelf Als we gestrest zijn, schiet het er vaak bij in: goed voor onszelf zorgen. Toch is dat belangrijk, benadrukken de zussen Nadia en Katia Narain in hun boek ‘Self-care’, ‘want wie zich goed voelt, is aardiger voor zichzelf en anderen’. Zelfliefde klinkt misschien egocentrisch, maar dat is het allerminst, zeggen de Britse zussen die in eigen land bekendstaan als wellnessgoeroes. In Self-care. De ultieme gids om goed voor jezelf te zorgen geven ze handvatten om meer liefde, hoop, vreugde en licht te brengen in het leven. Vijf tips uitgelicht.

liefde

1. Sluit vrede met je gebreken

Vrijwel iedereen heeft een kritisch stemmetje in zich dat je de hele dag zit af te kraken. Dat ontstaat vaak in je jeugd, waarin je als kind weleens hebt gedacht dat je niet goed genoeg was op dat moment. Dat geldt voor uiterlijk en karaktereigenschappen. Niet voor niets krijgen zoveel mensen een burn-out: ze zijn streng voor zichzelf, hebben soms (onbewust) het idee dat ze falen, dat ze beter hun best moeten doen om liefde en waardering te verdienen. Je kunt dat patroon doorbreken. Door vrede te sluiten met je gebreken en jezelf te vergeven voor je misstappen. Zeg geregeld hardop dat er niets mis met je is. Maak een lijstje met wat jij leuk vindt aan jezelf. Bedenk ook met welke eigenschappen je niet zo blij bent. Hoe meer je die onder ogen ziet, hoe minder grip ze op je krijgen. En daar word je vanzelf een nóg leuker mens van.

2. Ontwikkel je gevoel van dankbaar-zijn

Hoe wrang ook, negatieve emoties en gebeurtenissen blijven een mens beter bij dan positieve. Het nieuws staat bol van ellende en op je werk krijg je waarschijnlijk vaker te horen wat er niet goed is gegaan dan een compliment over wat je hebt bereikt. Een goede manier om die focus te verleggen, is je gevoel van dankbaarheid stimuleren. Kortom: tel je zegeningen! Elke dag stilstaan bij waar je dankbaar voor bent, leert je te zien wat goed en positief is aan je leven en wat je al hebt bereikt. Dat maakt je tevredener en gelukkiger. Geef zelf ook vaker complimentjes of positieve feedback of doe iets aardigs voor een ander; daar voelt niet alleen de ander, maar ook jijzelf je beter door.

3. Zet jezelf in de agenda

‘Druk en gestrest zijn lijkt normaal, maar als we het leven benaderen vanuit een gevoel van rust, reageren we intelligenter en verstandiger op de wereld om ons heen’, schrijven de auteurs. Zet dus niet alleen alle verplichtingen en taken in je agenda, maar markeer ook tijd voor jezelf, liefst elke dag. De een vindt rust in yoga, de ander in meditatie, koken of een wandeling. Meer structuur brengt rust in je hoofd en je leven. Laat ’s ochtends de computer en telefoon langer uit en begin de dag met een rustig ochtendritueel, al is dat maar tien minuten. Zo nu en dan een snipperdag nemen en jezelf trakteren op een museumbezoek, een lekkere wandeling of een massage pakt ook goed uit. liefde

4. Gebruik je lichaam

Bij veel stress of depressieve gedachten blijf je in een negatief cirkeltje draaien. Stap daarom uit je hoofd en gebruik je lichaam. Dat doorbreekt niet alleen malen, maar biedt ook ruimte voor een ander perspectief. Wandelen, schilderen, een nieuwe taal leren, muziek maken, je huis opruimen alles waar fysieke arbeid of concentratie voor nodig is, zorgt ervoor dat je niet in je gedachten kunt blijven hangen.

5. Zorg ook op je werk voor jezelf

Wie last heeft van werkdruk, moet op zijn werk extra goed voor zichzelf zorgen en zijn energie goed bewaken. Dat begint al voordat de werkdag begint: als jij je niet zo fijn voelt, probeer daar dan al iets aan te doen. Lukt dat niet, dan weet je in elk geval dat je die dag meer ruimte nodig hebt. Daarnaast is het goed om niet te lang achter je bureau te zitten, niet je lunch achter de computer op te eten, maar wat zuurstof en licht op te doen met een korte wandeling en goed te letten op wat je eet en drinkt – en de snoeppot of het taartrondje nét iets vaker over te slaan. liefde Self-care. De ultieme gids om goed voor jezelf te zorgen van Nadia Narain en Katia Narain Phillips is onder andere hier te bestellen Tekst: Vivian de Gier