Boek: Gezond begint in je mond van Yvonne Kort

Via je mond kun je aan je gezondheid werken. Mondhygiënist en orthomoleculair therapeut Yvonne Kort tipt in haar nieuwe boek ‘Gezond begint in je mond’ wat je te doen staat. mond

Houd het schoon

Het ligt voor de hand: een gezonde mond bevat geen etensresten. Twee keer per dag poetsen dus. Elektrisch of met de hand, dat maakt niet uit, zegt Yvonne Kort. Het gaat om de aandacht waarmee je poetst. Al poetsend reinig je 60 procent van je gebit, voor de overige 40 procent heb je flosdraad, ragers of stokers nodig.

Benut huismiddeltjes

Extra schoon wordt je mond als je spoelt met zout water (dat werkt desinfecterend en helend door de mineralen en sporenelementen in zout) of met antibacteriële baking soda. Ook een spoeling met kamille, tea tree olie of saliewater heeft een ontstekingsremmend effect. Last van bloedend tandvlees? Kurkuma biedt uitkomst. Enige nadeel: de diepgele kleur van deze specerij.

Gebruik zuurstof

Zuurstof is nodig bij de celdeling, om wondjes te herstellen en weefsels te vernieuwen, ook in de mond. Extra voordeel: vooral ‘slechte’ mondbacteriën hebben vaak een bloedhekel aan zuurstof. Zet de ramen dus open voor frisse lucht, haal meer planten in huis en sport vaker in de buitenlucht. mond

Zorg voor voldoende vocht

De speekselproductie speelt een belangrijke rol bij de gezondheid van je mond en de vertering van voedsel. Anderhalf tot twee liter vocht per dag zorgen ervoor dat je speekselklieren niet droog komen te staan, met alle – slecht ruikende! – gevolgen van dien. Alle dranken, behalve alcoholische, tellen mee, maar water is het best.

Koester je bacteriën

De kwaadwillende bacteriën in je mond uitschakelen is één ding, zorgen dat de good guys blijven leven en hun werk doen is minstens zo belangrijk. Voor een goede mondflora gebruik je voldoende voedingsvezels en gefermenteerde producten zoals yoghurt, zuurkool, zuurdesembrood en oude kaas. Ook een probiotica-supplement kan helpen.

Neem de juiste voedingsstoffen

Voor het behoud van je tanden, kiezen en mondslijmvlies moet je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, zoals aminozuren (eiwitten), vetzuren, vitaminen (vooral C en D) en mineralen (zoals calcium en magnesium). Al deze stoffen krijg je binnen door meer groenvoer en fruit te eten, aangevuld met regelmatig een vet visje en de nodige noten en zaden.

De instrumenten van de tandarts, mond

Foto: Shutterstock

Vermijd verstorende stoffen

Sommige stoffen verstoren de opname van vitaminen en mineralen, of veroorzaken een reactie van het immuunsysteem (denk aan een loopneus of huiduitslag). Zuivel, tarwe en histamine zijn bekende boosdoeners. Weten of je gevoelig bent voor bepaalde voedingsmiddelen? Houd een eetdagboekje bij. Wat eet je? Hoe reageert je lijf?

Skip suiker

Slechte mondbacteriën zijn dol op suikers, de goede doe je er geen plezier mee. Bovendien gebruikt je lijf bij de vertering van glucose veel vitaminen en mineralen. Reden genoeg om te veel (toegevoegde) suikers te vermijden. Toch trek in zoet? Ga voor de natuurlijke suikers in fruit en honing.

Beweeg

Bewegen heeft talloze gezondheidsvoordelen. Het helpt onder meer de bloedsuikerspiegel constant te houden en remt chronische ontstekingen, ook in je mond. Loop dus gerust een rondje extra om je tandvlees gezond te houden.

Let op stress

Bij langdurige stress sturen de stoffen die worden aangemaakt (adrenaline, cortisol) veel lichaamsprocessen in de war, waardoor insulineresistentie en chronische (tandvlees)ontstekingen op de loer liggen. Er komt ook meer amylase vrij, een spijsverteringsenzym dat suikers omzet. Gevolg: meer trek in zoetigheid. Tekst: Dominique Prins