Door deze dingen ga je meer eten dan de bedoeling was

Heb je altijd zin om te snoepen? Even in de kast of koelkast kijken of er nog iets te snaaien valt? Vervelend als je nog wat kilo’s kwijt wilt.  Deze kleine dingen doen je onbewust meer eten dan je wilt, dus pas daar voor op.eten

Kookprogramma’s

Kijk je graag naar 24 Kitchen of een ander kookprogramma?  Doe dat niet te vaak als je af wilt vallen. Een studie wijst uit dat het kopiëren van recepten uit die programma’s voor extra kilo’s zorgen, en je meer en ongezonder gaat eten dan gepland. 

Rode en oranje voedingsmiddelen

Biologisch gezien hebben wij mensen de neiging om op zoek te gaan naar vurig gekleurde voedingsmiddelen, omdat die veel vitaminen en mineralen bevatten. Denk maar aan paprika, tomaat of sinaasappels, zo legt Susan Albers,  auteur van 50 More Ways to Soothe Yourself Without Food. “Het is een onbewuste drang. Maar dat instinct werkt negatief wanneer je geconfronteerd wordt met een bord macaroni met kaassaus, of een portie nachos met dip.” 

Andere mensen zien eten

Zien eten, doet eten. Het is een cliché, maar het klopt wel. Was het (nog) niet in je opgekomen om een  ijsje eten, zie je iemand een ijsje eten en prompt heb jij ook zin in een ijsje. Wees je bewust van die drang, en je kan die zogenaamd “onverklaarbare” drang naar iets lekkers plots wel verklaren – en eventueel inperken. 

Slaaptekort

Kort nachtje gehad? Dan is de kans groot dat je sneller teruggrijpt naar vette snacks. Slaaptekort zorgt voor een even grote trek in voedsel als wie een jointje heeft gerookt, zo wijst dit onderzoek uit. Vooral voeding met veel calorieën, suiker en vet zijn dan aanlokkelijk, niet bepaald bevorderlijk voor die zwembandjes.

eten

Grote borden

Heb je de keuze uit een groot of een klein bord, dan kies je best voor die laatste. “We eten van nature meer als we grote borden of kommen voor ons krijgen,” legt Susan Albers uit. Het is een gemene optische illusie, want grote borden geven ons de indruk dat de portie kleiner is dan die in werkelijkheid is. Op een klein bord lijkt eenzelfde portie al snel veel meer, en zal je dus ook minder eten. 

Verpakkingen van voedsel

Lege pizzadozen, een restje chips of een half aangebroken pak koekjes: zelfs de aanblik van de verpakking alleen kan je onbewust trek doen krijgen in deze voedingsmiddelen. “We hebben de neiging om automatisch terug te grijpen naar eten dat binnen handbereik ligt,” verklaart Susan Albers. “Als het er is, dan willen we het eten.” Verstop die dingen dus ergens ver in een voorraadkast of bij het oud papier in de kelder, of beter nog: haal ze niet in huis.