Hardlopen. Hoe voorkom je blessures?

In Nederland wordt jaarlijks door 1.400.000 mannen en vrouwen hardgelopen, maar hardlopen is ook een sport met een groot blessurerisico. De kans dat je een blessure krijgt is bij hardlopen 3 keer zo groot als bij andere sporten. Hardlooptrainer Aad Verheul vertelt over de meest voorkomende blessures. Voorjaar in het Vondelpark Wat zijn de meest voorkomende hardloopblessures? ‘ Veel voorkomende blessures zijn: scheenbeen vliesontsteking, knie blessures, blessure aan je achillespees, stijve spieren, rugklachten of een zweepslag. Een zweepslag is een scheur in de spier en ontstaat vaak als je een sprintje gaat trekken omdat je dan plotseling je spier krachtig moet aanspannen.’

Overbelasting

Een blessure ontstaat eigenlijk altijd door overbelasting, of als je geen goede warming up of cooling down doet, je spieren nog kort en stijf zijn, als je in een korte tijd te veel loopt, of overgewicht hebt. Daarom laat ik mensen met meer dan 20 kilo overgewicht eerst niet hardlopen. Maar laat ik ze wandelen of fietsen om vet te verbranden.’

Blessures voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Wat zijn dan belangrijke aandachtspunten? ‘

  • Bouw je hardloopschema rustig op en houdt je daar aan, dit is erg belangrijk voor beginnende hardlopers.
  • Als je beginnende pijn voelt neem dan een stapje terug, je bent niet binnen een week je conditie weer kwijt.
  • Loop met je gezonde verstand en luister naar je lichaam.
  • Neem de tijd voor een goede warming up en cooling down.
  • Probeer eens af te wisselen met ondergrond, een harde ondergrond kan belastend zijn. Loop af en toe eens op het gras, zo train je ook je spieren en pezen.

Dus nogmaals: loop met je gezonde verstand en luister naar je lichaam! Je kunt altijd advies vragen bij een andere hardloper of trainer.