Hoe gezond is vruchtensap zoals versgeperste sinaasappelsap?

Veel mensen  beginnen de dag altijd met een glas sinaasappelsap. Vaak doen ze dat vanwege de vitamines. Maar is vruchtensap is  wel gezond? Dat het lekker is kunnen we niet ontkennen, maar dat is een glas cola of andere frisdrank ook. 

vruchtensap

Verse sap

Fruit zit vol vitamines. Je perst het fruit uit en je hebt een glas gevuld met vitamientjes zullen veel mensen denken. Dat klopt. Vitamines vind je inderdaad in versgeperst sap. Maar die vitamines had je waarschijnlijk ook wel met ander voedsel binnen gekregen. De suikers zijn het probleem bij een vers glaasje jus. En daar zitten sommige vruchtensappen stampvol mee. In een glas sinaasappelsap of een smoothie zitten vaak net zoveel suikers als een glas cola. In een longdrinkglas van 250 milliliter ‘normale’ cola zit 27 gram suiker. Omgerekend naar suikerklontjes, die wegen meestal 4,4 gram, zijn dat ruim 6 suikerklontjes. Het gaat hier om de suiker die van nature aanwezig is in de vruchten die je pureert. Hoe meer vruchten je toevoegt aan je smoothie of vruchtensapje, hoe meer suiker deze bevat.

Sinaasappelsap in flesjes, vruchtensap

Foto: Shutterstock

Gewicht

Drink je te veel suikerrijke smoothies of sapjes , dan kan dit leiden tot gewichtstoename. Je maag merkt namelijk niet of je nu suikers binnenkrijgt door fruit of dat het toegevoegde suikers zijn. Fabrikanten kunnen het nog zo gezond laten klinken met termen als vruchtensuiker. Suiker is suiker.

Een ander probleem bij vruchtensap is dat je onbeperkt blijft drinken. De sap verzadigt niet. Je kunt daarom beter vijf sinaasappels eten. Dan krijg je ook meteen vezels binnen. Die blijven nu hangen in het zeefje. Vruchtensap staat overigens ook niet in de schijf van vijf. Ook mede vanwege die reden. Wil je dus echt gezond leven dan kun je de vruchtensap beter laten staan en een glas water drinken. Eet daarbij bijvoorbeeld een sinaasappel of appel. Dan weet je zeker dat je vitamines en vezels binnen krijgt.