Walnoten: zijn ze gezond?

Walnoten, zijn net als veel andere noten erg gezond. Het advies van het Voedingscentrum is dan ook om elke dag ongezouten noten te eten. Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je. Dus denk naast walnoten ook aan paranoten, amandelen, cashewnoten, enzovoorts. Noten met een krokant laagje zoals gesuikerde noten en borrelnoten zijn niet gezond.

walnoten

Foto: Pexels.com

Walnoten

Net als andere noten leveren walnoten ijzer, vitamine E en vitamine B1. IJzer is een mineraal dat onder andere belangrijk is voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Vitamine E werkt als antioxidant en beschermt de cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel. Thiamine (vitamine B1) is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam, en voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Vanwege deze positieve effecten staan alle ongezouten noten in de Schijf van Vijf.

Stress

Walnoten zijn erg handig om mee te nemen naar je werk. Ze zijn amper een paar centimeter groot, maar bevatten een grote hoeveelheid polyfenolen. Deze chemische verbindingen helpen tegen stress, verlagen je cholesterol en verminderen je kans op vaatziekten. Van alle noten bevatten walnoten de meeste polyfenolen.

Zijn walnoten extra gezond?

De samenstelling van de voedingsstoffen is voor alle noten net wat anders, maar je kunt niet zeggen dat de één beter is dan de ander. Juist omdat de ene soort noten wat meer ijzer bevat en de andere soort vitamine E, is het goed om te variëren met noten. ,,Binnen de groep noten bevatten walnoten een relatief hoge hoeveelheid alfa-linoleenzuur (ALA). ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur en is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat het lichaam het niet zelf kan maken en je dit vetzuur via de voeding binnen moet krijgen. Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. ALA zit ook in lijnzaadolie, raapzaadolie, sojaolie en plantaardige (dieet)margarines. In kleine hoeveelheden zit ALA in vlees en in groene bladgroenten”, aldus het Voedingscentrum. walnoten

Walnoten en kanker

Er wordt wel eens beweerd dat het eten van walnoten de kans op kanker verkleint, maar daar is tot nu toe geen bewijs voor gevonden.

Diabetes

Er zijn ook aanwijzingen dat walnoten de ontwikkeling van diabetes type 2 tegenhouden én de kans op hartziekten verminderen. Daarnaast bevat de nootsoort ook veel gezonde vetten die je metabolisme een boost geven en je hongergevoel snel stillen. Je zal dus minder snel naar chocola grijpen. De noten zijn zelfs goed voor je tanden omdat ze niet te hard zijn en bevatten geen suiker.

Noten eten

Voor de meeste volwassenen geldt het advies om een handje ongezouten noten per dag te eten. Dit advies geldt dus niet alleen voor walnoten: alle noten tellen mee. Het maakt daarbij niet uit of ze ongebrand, gebrand of geroosterd zijn. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten. Hier lees je meer over het eten van noten