Hoe maak je Kimchi?

  • Glutenvrij – Lactosevrij – Vegetarisch

Wie Koreaans eet kan eigenlijk niet om  kimchi heen. Kimchi is het nationale gerecht dat bestaat uit gefermenteerde groenten met een friszure smaak. Niet moeilijk om zelf te maken.

Ingrediënten

  • 125 gram zout
  • 1 Chinese kool
  • 1 Rode paprika in reepjes
  • 3 centimeter gember zonder schil
  • Sap van 1 limoen
  • Twee eetlepels suiker
  • Twee eetlepels milde paprikapoeder
  • Een theelepel gemalen komijn
  • Een theelepel chilivlokken

Bereiding

  • Breng 1,5 liter water met zout aan de kook en laat het zout oplossen
  • Verwijder de buitenste bladeren van de kool en snijd de kool in repen. De harde kern gebruik je niet
  • Doe de kool met de paprikareepjes in een kom en schenk daar het hete zoutwater overheen. Laat daarna alles afkoelen tot kamertemperatuur. Dat duurt ongeveer een half uur
  • Rasp de knoflook en gember fijn. Voeg daar het limoensap aan toe net als de suiker, de paprikapoeder, komijn, koriander en de chilivlokken
  • Meng alles tot een dikke pasta
  • Laat de kool en de paprika goed uitlekken
  • Doe alles in een grote kom en schep je mix van specerijen erdoor
  • Is alles goed gemengd, schep dan de groente in een schone pot
  • Sluit de pot en zet die minimaal 12 uren in de koelkast. Na vier uren moet je je groente even onder het vocht drukken. Dit doe je na acht uren weer

Dit recept is koolhydraatarm, glutenvrij, lactosevrij, vegan en vegetarisch