Mosselen recept op traditionele wijze

Mosselen eten is erg gezond. Ze bevatten namelijk veel eiwitten en weinig vet. Bovendien zijn ze rijk aan mineralen, kalk, fosfor en vitaminen.

mosselen

Mosselen

Het vet van de mossel behoort tot de categorie van de onverzadigde vetzuren, zodat het eten niet leidt tot verhoging van het cholesterolgehalte. Verder hebben ze een hoog jodiumgehalte en bevatten zij seleen, koper en ijzer. Redenen genoeg om eens een pan te maken.

Wanneer mosselen te koop

Vaak denken mensen dat je mosselen kunt eten als de “r in de maand” is. Het mosselseizoen loopt echter van juli tot en met half april in het jaar erop. Je kunt dus beter onthouden dat ze te krijgen zijn als de “r in het seizoen” is: zomer, herfst en winter.

Ingrediënten (4 personen):

  • 4 kilo mosselen
  • 2 prei
  • 2 uien
  • paar takjes bladselderij
  • 2 laurierblaadjes
  • 1 glas droge witte wijn, water of bier. Pas wel op met kinderen. Alcohol verdampt nooit volledig
mosselen

Bereiding

  • Spoel de schelpen af. Loop ze even na en verwijder eventuele kapotte mosselen. Staat een mossel wat open? Tik dan tegen de openstaande schelp. Als de schelp zich sluit, is dat een teken dat de mossel nog vers is. Sluit de schelp zich niet, dan kun je deze beter net als beschadigde of gebroken schelpen weggooien. Je kunt anders behoorlijk ziek worden.
  • Snijd de prei en de uien in dunne ringen.
  • Snijd de blaadjes van de bladselderij grof.
  • Was de groenten.
  • Doe de mosselen met de gesneden groente in een grote kookpan.
  • Voeg de wijn toe, sluit de pan en breng aan de kook.
  • Kook alles op hoog vuur in 5 tot 8 minuten gaar.
  • Schud ze tijdens het koken af en toe om.
  • Serveer je gerecht met stokbrood en verschillende sausjes, bijvoorbeeld remouladesaus of cocktailsaus.