Hoe train je je bekkenbodemspieren?

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies en verbeteren je houding. Het is dan ook goed om je bekkenbodemspieren zo nu en dan te trainen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan: veel vrouwen hebben geen idee waar ze zitten. Een eenvoudige manier om hier achter te komen door de plasstraal te onderbreken.

bekkenbodemspieren

Hoe maak je je bekkenbodemspieren weer wat sterker

  • Op je houding letten is de makkelijkste oefening: misschien een beetje een open deur, maar een goede houding is de basis. Dus sta rechtop, maar laat je schouders ontspannen hangen. Blijf niet te lang in één houding staan, maar varieer een beetje; ga af en toe zitten, kantel je bekken naar voor en achter of verdeel je gewicht van het ene been naar het andere been. Zak je graag onderuit op je stoel? Niet doen! Zit recht, gebruik de hele leuning van je stoel en zet je voeten op de grond.
  • Waar zitten die bekkenbodemspieren? Om ze te vinden, bestaan er verschillende trucjes. De makkelijkste is als volgt: ga rechtop zitten en probeer net te doen alsof je je plas ophoudt. Als het goed is komen je bekkenbodemspieren dan los van je stoel. Een andere truc is om tijdens het plassen je plas even te onderbreken. Lukt dat? Dan heb je de juiste spieren te pakken!bekkenbodemspieren
  • De oefeningen bestaan uit het regelmatig aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren. Het aanspannen van de bekkenbodemspieren veroorzaakt geen zichtbare beweging, erg handig, want je kunt ze dus overal trainen. Ben je thuis en heb je wat meer de tijd? Dan kun je bijvoorbeeld op je rug gaan liggen met opgetrokken knieën en je voeten steunend op het bed. Probeer je buikspieren aan te spannen door tijdens het uitademen je buik extra in te trekken.
  • Adem tijdens het oefenen rustig en regelmatig door en probeer niet te persen. Het is belangrijk de oefeningen met regelmaat te herhalen en niet gehaast, maar ontspannen te doen. Neem er dus rustig voor. Het is verder belangrijk om niet te persen tijdens de oefeningen, het gaat enkel om het aanspannen (intrekken) voor een paar seconden en weer ontspannen.
  • Een laatste tip! Blijf je last houden van een zwakke blaas of lukt het niet om je bekkenbodemspieren aan te spannen? Neem dan contact op met een gespecialiseerd bekkenfysiotherapeut, die je hierbij kan helpen.