Is hardlopen een goed idee als je af wilt vallen?

Veel mensen beginnen met hardlopen om wat gewicht te verliezen. Maar veel mensen stoppen er ook weer snel mee omdat ze juist óf te fanatiek zijn en een blessure krijgen óf juist helemaal geen resultaat zien. Hardlooptrainer Aad Verheul vertelt over hardlopen en afvallen.

‘Afvallen met hardlopen vind ik een lastig punt. Aan het begin van het jaar komen er altijd weer veel nieuwe aanmeldingen bij een hardloopvereniging. Mensen willen hun voornemens waar maken, en nu toch echt eens gaan afvallen. Dat is natuurlijk prima, maar met hardlopen val je niet direct af en dan raken mensen weer gedemotiveerd.’ vertelt Aad.

Afvallen

‘Als er bij mij iemand zich aanmeldt met meer dan 10 tot 20 kilo aan overgewicht vertel ik die gene altijd dat het geen slim idee is om meteen te gaan hardlopen. Zoals ik in de vorige blog ook vertelde zijn je knieën erg belangrijk: ze vangen je gewicht op. Dan is het natuurlijk niet handig om al je gewicht op je knie te zetten als je veel te zwaar bent. Ik raad aan om eerst af te vallen en te gaan wandelen of fietsen om vet te verbranden.

Waarom val je niet meteen af met hardlopen? ’Als je gaat hardlopen bouw je namelijk ook een spiermassa op, daarom zijn er soms mensen die op de weegschaal staan en zeggen dat ze eerder aankomen dan afvallen.’

Steady state

Maar je kunt zeker afvallen met hardlopen. ‘Veel mensen denken dat ze heel hard moet gaan rennen maar het is veel beter om driekwartier tot een uur rustig op het zelfde tempo te lopen. Dit noemen wij ook wel steady state. Hierbij is de zuurstofopname en de zuurstofbehoefte voor de verbranding in evenwicht. Op dit tempo moet je kunnen blijven kletsen zonder buiten adem te raken.’

hardlopen

Voeding

Stem je voeding af op je inspanning. Het is belangrijk dat je genoeg brandstof binnenkrijgt, brandstof moet je verbruiken tijdens het hardlopen. Net zoals een auto brandstof nodig heeft om voorruit te komen. Het is belangrijk dat de brandstof in balans is, eet je meer dan kom je aan. Eet niet te veel koolhydraten, eet zo veel als mogelijk volgens.

Na het hardlopen kan je iets nemen waar wat suikers in zitten, bijvoorbeeld chocomelk of een ander licht gezoet drankje, een schepje honing kan ook heel goed. Je herstelt namelijk veel sneller na het nemen van een gezoet drankje. Het eerste halfuur na het lopen ben je het meest vatbaar voor verkoudheden of een griepje.