Maak je eigen cruesli zonder suikers

Muesli, cruesli! veel mensen ontbijten met dit goedje, vaak in een schaaltje samen met wat yoghurt of kwark. Vele soorten en merken zijn dan ook te koop in de supermarkt. Veelal zijn helaas de ingrediënten (gedroogd fruit en granen) bewerkt en bevatten de toevoegingen zoals chocoladebrokjes, karamelstukjes enzovoort vele suikers.

cruesli

Heb je er al eens over nagedacht om je eigen cruesli te maken? Helemaal niet zo moeilijk en zo weet je precies wat je eet. Met dit recept maak je genoeg om een week lang hiermee te ontbijten. Het leukste is misschien nog wel dat je kunt variëren qua ingrediënten. Gebruik dus de granen, noten en gedroogde vruchten die jij lekker vind en mix je eigen favoriete cruesli. Op naar de bereidingswijze!

Ingrediënten Cruesli

  • 100 gram havervlokken
  • 40 gram pompoenpitten
  • 75 gram noten, grof gehakt (zoals hazelnoten, amandelen, walnoten, paranoten enz,)
  • 2 eetlepels gebroken lijnzaad
  • 50 gram honing. Je kunt dit ook weglaten als je suikers wilt mijden of vegan bent. Je cruesli mist dan wel het krokante jasje
  • 1 eetlepel kokosolie
  • handje gedroogde vruchten zoals rozijnen
  • snufje kaneel
  • snufje zout
    homemade cruesli

Bereidingswijze Cruesli

  • Pak de bakplaat uit de oven en bekleed deze met een stuk bakpapier. De oven kan ondertussen voorverwarmen op 170 graden.
  • Pak de noten en hak ze in kleinere stukken, niet te fijn. Doe vervolgens alle ingrediënten behalve de honing, kokosolie en gedroogde vruchten in een schaaltje en meng door elkaar.
  • Zet nu een klein pannetje op het vuur en verwarm hierin de kokosolie en de honing. Zodra het geheel vloeibaar is, voeg je dit toe aan het notenmengsel en roer je alles even goed door elkaar.
  • Verdeel de cruesli vervolgens over de bakplaat en bak voor ongeveer 20 minuten in de oven. Schep het mengsel na 10 minuten even om. Houdt het wel even in de gaten want het kan hard gaan.
  • Voeg op het laatst de gedroogde vruchten toe, zo ongeveer 3 minuten voor het einde. Laat het afkoelen en bewaar vervolgens in een weckpot. Je hebt nu genoeg gemaakt voor ongeveer 6 a 7 porties.

Eet smakelijk!

Dit recept is van Jolanda Gerritsma.

Heb jij ook een gezond recept? Mail het dan met foto’s naar gezondheidenco@ndcmediagroep.nl