Wat moet je doen als je door het ijs zakt? Tips van een zweminstructeur

Het is winter en zodra de temperatuur onder nul zakt, begint het bij veel Noorderlingen te kriebelen: ijs! Maar soms zijn we iets te enthousiast… Wat moet je doen als jijzelf, of je kind, door het ijs zakt? kinderen ijs winter schaatsen shutterstock Hanneke Deen-van Tol is zweminstructeur in Nijmegen, ze geeft les in de bijzondere zwem-drijf-zwem methode bij Geboren Zwemmers. In Nijmegen krijgt ze niet vaak vragen over door het ijs zakken. ,,Maar ik ben geboren en getogen in Drachten, ik kan me voorstellen dat dit in het Noorden veel meer speelt. Mensen zijn er sowieso veel meer buiten, ook kinderen spelen veel vaker buiten en daardoor is het risico dat ze het ijs ‘testen’ ook groter.”

Door het ijs zakken

Ze legt graag uit wat een volwassene of kind dat door het ijs zakt, het beste kan doen. ,,Wat ten eerste belangrijk is om te weten: als er sneeuw op het ijs ligt, is het ijs donker en is het wak juist licht van kleur. Als je echt onder het ijs schiet, moet je dus proberen naar het lichte stuk te komen. Als er geen sneeuw op het ijs ligt, is het wak juist het donkere stuk en moet je daar naartoe.” wak ijs winter, ijs zakt De zweminstructeur vertelt dat je, als je door het ijs zakt, twee tot vijf minuten de tijd hebt om uit het water te komen. ,,Onderkoeling ligt op de loer en als je in paniek bent schiet van schrik je hartslag omhoog.”

Wat moet je doen als je door het ijs zakt:

  • Probeer je gewicht te verdelen en op je rug of zij te rollen om zo het wak uit te kunnen komen.
  • Houd de rand van het wak vast en zet je met je benen af tegen de andere rand; als het wak niet te groot is.
  • Rol dan over het ijs naar de kant en klim eruit.

jongen ijs schaatsen winter shutterstock

  • Ga niet op het ijs staan: dan rust er te veel gewicht op een klein aantal vierkante centimeters en loop je het risico opnieuw door het ijs te zakken.
  • Als je ligt, wordt je gewicht verdeeld over een veel groter aantal centimeters en heb je meer kans veilig naar de kant te komen.
  • Als iemand je wil komen redden, kan diegene het beste eerst proberen iets te doen zónder zelf het ijs op te moeten.
  • Je redder kan proberen iets scherps naar je toe te gooien, dat je vast kan priemen in het ijs om jezelf aan omhoog te trekken.
  • Als je redder wel naar je toe móet komen, kan hij het beste op zijn buik naar je toe rollen. Ook weer om zijn eigen gewicht over zoveel mogelijk centimeters te verdelen.
  • Zo heb jij de beste kans om uit het ijskoude water gered te worden of jezelf te redden.

schaatsen ijs winter shutterstock Tekst: Tine van Knijff