Ontspannen door een half uurtje wandelen

Iedere dag even een half uurtje buiten wandelen doet een mens goed. Uit een onderzoek blijkt dat regelmatig in de natuur zijn gezond is voor onze hersenen. Combineer dat eens met een wandeling tijdens of na de lunch. Hartstikke gezond!

wandelen

Veel zitten

We zitten veel te veel. Dat is niet alleen slecht voor mensen die weinig bewegen maar ook voor fitte mensen. Ook mensen die regelmatig sporten en helemaal fit zijn, lopen het risico diabetes te krijgen als ze te veel zitten. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de Universiteit Maastricht. En ook onderzoeker en auteur van het boek “Get up! Why your chair is killing you and what you can do about it, James Levine onderstreept dat. Volgens hem gaat het vooral om urenlang achter elkaar zitten. De mechanismes van de moleculen in het lichaam die op een bepaalde manier werken als we lang zitten, herstellen zich volgens Levine niet als we alleen een ochtend of avond gaan bewegen.”

wandeltochten, wandelen

Wandelen

Hij adviseert dan ook om vaker even op te staan en te wandelen. Loop bijvoorbeeld naar je collega op een andere afdeling in plaats van hem of haar een mail te sturen of te bellen. Haal eens koffie voor je collega’s en wandel even in je pauze. Een ander idee is om ‘s avonds na het eten even een half uurtje te wandelen in plaats van op de bank te ploffen. Je wordt er ontspannen van en je krijgt frisse zuurstof binnen wat weer goed is voor je hersenen en je spieren. Gebruik tijdens het wandelen je armen. Niet in je jaszak stoppen dus maar lekker naast je bewegen. Zorg er ook voor dat je rechtop loopt. Dat is beter voor je ademhaling, waardoor je nog meer zuurstof binnen zult krijgen.

Gewoonte

Zorg ook dat wandelen een gewoonte wordt. Pak niet de auto als je een paar straten verderop moet zijn, wandel eens naar de bakker en haal je kinderen lopend uit school. Overdrijf niet meteen. Je hoeft niet meteen 10.000 stappen per dag te zetten. Bouw het rustig op. Je wilt een gedragsverandering voor de langere termijn en niet voor eventjes. Stel je jezelf het doel om 10.000 stappen te zetten, dan zul je dat ook van jezelf eisen. Erg lastig als het regent, je eigenlijk iets anders hebt of een lichte blessure. Je zult je dan meteen schuldig voelen als je je doel niet gehaald hebt.

Voordelen van wandelen

  • Ook korte wandelingen zijn belangrijk. Je hoeft dus niet meteen vijf kilometer achterelkaar te lopen.
  • Je kunt het in je normale kleding doen
  • Het verbetert je bloedcirculatie, je ademhaling, je zuurstofopname, je glucosehuishouding, je spijsvertering, je vetverbranding, je algemene conditie, je evenwicht en je immuunsysteem
  • Versterkt en/of versoepelt je spieren, botten, gewrichten en kraakbeen
  • Verlaagt je bloeddruk
  • Zorgt voor de aanmaak van vitamine D (dankzij het licht buiten)
  • Stimuleert je hersenactiviteit, de aanmaak van nieuwe hersencellen en de verbinding tussen hersendelen.
  • In een aantal gevallen (overgewicht, diabetes, stress, slapeloosheid) kan wandelen in combinatie met bijvoorbeeld gezonde voeding de klachten zelfs helemaal doen verdwijnen.
  • De kans op een blessure is klein. Tenzij je te hard van stapelt gaat en de boel forceert
  • Je ziet wat van de natuur of de omgeving
  • Wandelen kun je prima in je eentje, maar het is ook ontzettend leuk en gezellig om samen met anderen te doen.
  • Wandelen is niet duur. Maak je er een gewoonte van dan adviseren we je een paar goede wandelschoenen, maar verder hoeft het weinig te kosten. Doe je mee aan een georganiseerde wandeltocht dan betaal je vaak een paar euro per tocht
  • Een goede conditie is niet nodig. Die krijg je vanzelf
  • Wandelen maakt je hoofd leeg
wandeltochten, wandelen

Moeilijke momenten

  • Wil je iedere dag wandelen, dan zul je rekening moeten houden met het weer. Maar wandelen in de sneeuw of regen heeft ook zijn charmes
  • Beginnen is vaak lastig. Helemaal als je binnen zit en ziet dat de zon niet schijnt
  • Overleg niet met jezelf, maar doe het gewoon. Anders is de kans groot dat je niet gaat. Zet je wandelschoenen op een plek waar je veel langs komt. Dan wordt je er steeds weer aan herinnert dat je even naar buiten moet.
  • Wil je een gezond lijf, wat kilo’s kwijt en fitter worden, dan is wandelen een goede stok achter de deur. Van bankhangen zul je niet fitter worden
  • Vind je het moeilijk om jezelf te motiveren. Koop dan een activity tracker en vraag wie er meer een heeft. Maak er een competitie van. Je wilt toch niet iedere dag van je partner horen dat hij of zij wel het doel bereikt heeft en jij niet. Je kunt ook een wandelpartner zoeken, dan zul je je aan de gemaakte afspraken moeten houden.

Zo maak je lopen gemakkelijker

  • Zet tijdens het wandelen je favoriete muziek op of een luisterboek. Zo wordt de link met wandelen iets fijns.
  • Koop een activity tracker en je ziet meteen wat je doet of gedaan hebt.
  • Verhoog de afstand en je tempo langzaam. Dus begin niet meteen met een tocht van 30 kilometer
  • Investeer in een paar goede schoenen.