Slapen. Deze fases vormen je slaapcyclus

Wie ‘s nachts genoeg slaapt, voelt zich energieker en gelukkiger. Maar wat als dat niet lukt. Er zijn vier fases van slaap die samen een slaapcyclus vormen. Gemiddeld wordt die slaapcyclus – die 90 tot 120 minuten duurt- zo’n drie tot vijf keer doorlopen.

slaapcyclus

Sluimerfase

De sluimerfase is de overgangsfase tussen waken en slapen. Oogbewegingen worden dan trager en ook heb je moeite met het openhouden van je ogen. Uiteindelijk val je in slaap. Ook neemt je hersenactiviteit langzaam af.

De lichte slaap

Je slaap begint bij de lichte slaap. En zoals de naam het al zegt. De slaap is erg licht. Je zult niet van ieder geluid wakker worden, maar je kunt wel heel gemakkelijk gewekt worden.

slaapcyclus

Diepe slaap

Ben je in een diepe slaap, dan slaap je goed. Ademhaling en hartritme dalen tot het laagste ritme. Deze fase zorgt voor fysiek herstel. In deze fase word je niet heel gemakkelijk wakker.

Droomslaap

De droomslaap wordt ook wel de REM ( Rapid Eye Movement) genoemd. In deze fase maak je hele snelle oogbewegingen en is er een grote hersenactiviteit. De hersenen zijn tijdens de remslaap actief met dromen, en verwerken zo informatie.