Snel een platte buik krijgen lukt niet met de verkeerde voeding

Snel een platte buik krijgen hangt van vele factoren af. Velen daarvan hebben we zélf in de hand, zodat we er gelukkig veel zelf aan kunnen doen. Bijvoorbeeld door gezond te eten met de juiste voeding en voldoende te bewegen.

Shutterstock

Verkeerde voeding

Eén ding is zeker. Snel een platte buik krijgen, lukt je niet met verkeerde voeding. Een buikje met veel vet en weinig spieren is niet alleen de nachtmerrie van vele mannen, ook heel wat vrouwen liggen er wakker van. Vooral zij hebben er veel voor over om een strakke en platte buik te krijgen.

Bij de een gaat dat gemakkelijker dan bij de ander. Ongezond eten met de verkeerde voeding ligt in de meeste gevallen aan de basis van een buikje. Ben jij zo’n geval en wil je zo vlug mogelijk van je buikje verlost raken. Dan zul je inspanning moeten doen en een portie doorzettingsvermogen hebben.

Buikvet is veel ongezonder dan onderhuids vet

Teveel buikvet is veel ongezonder dan onderhuids vet. Het regelmatig meten van je buikomtrek is dan ook van belang. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. De maximale buikomtrek bij vrouwen werd vastgesteld op 88 centimeter, bij mannen ligt de limiet op 102. Alles wat daarboven ligt, wordt als ongezond beschouwd.

platte buik
ANP XTRA ROOS KOOLE

Snel platte buik krijgen: twee soorten buikvet

  • Zwembandje of ‘love handless’: waarbij het opgeslagen lichaamsvet rond de buik is geconcentreerd. Dit vet bevindt zich onmiddellijk onder je huid, zodat het ons een rond figuur geeft. Tijdens het afvallen zal dit zwembandje het eerst verdwijnen.
  • Visceraal buikvet: Dit komt in veruit de meeste gevallen voor bij mensen met een vrijwel normaal lichaamsgewicht, met een dikke bolle buik en veel visceraal vet. Dit laatste is een ongezond en zelfs gevaarlijk soort vet. Dit ongezonde buikvet nestelt zich onder onze spieren en tussen onze vitale organen in onze buik. Is dit bij jou het geval? Doe er dan zo vlug mogelijk iets aan, want dit buikvet brengt je gezondheid in gevaar.

    Nadelen visceraal buikvet:

  • overgewicht,
  • aderverkalking,
  • hart- en vaatziekten,
  • een verstoord cholesterolgehalte,
  • hoge bloeddruk,
  • diabetes.

De belangrijkste oorzaken van ongezond buikvet

Eén van de belangrijkste; maar lang niet de enige oorzaak van buikvet, is uiteraard overgewicht en ongezonde voeding. Erfelijkheid, voeding en stress en een verstoorde hormoonhuishouding zijn andere oorzaken van buikvet.

  • Erfelijkheid: speelt een belangrijk rol bij onze vetverbranding. Die vetverbranding bepaalt in grote mate ons figuur. De een slaat vet op rond de heupen (peer), terwijl anderen meer vet in hun buikstreek ontwikkelen.
  • Verstoorde hormonen: vooral het mannelijke hormoon testosteron en het vrouwelijke oestrogeen hebben een belangrijke invloed op overgewicht en de plaats waar vet wordt opgeslagen. Dat is er dan ook de oorzaak van dat vooral mannen kampen met een zogenaamd bierbuikje. Maar dat heeft dus weinig of niets te maken met het al of niet drinken van bier of alcoholische dranken
  • Ongezonde voeding: met veel snelle koolhydraten, suikers, ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Deze voedingsproducten zorgen vooral voor vetopslag in onze buikstreek. Dat is vooral het geval met wit brood, witte pasta, deegwaren en rijst. Vezelrijke voeding waaronder vooral alle volkoren-producten slaan weinig of geen vet op en geven ons een groter gevoel van verzadiging. Dat ongezonde vetten zoals verzadigde vetten en vooral transvetten voor meer buikvet zorgen, hoeft wellicht niet meer onderstreept te worden.
  • Suiker: geraffineerde, witte suiker is één van de grootste boosdoeners wat overgewicht en ongezond buikvet betreft
  • Zout: snel een platte buik krijgen doe je met zo weinig mogelijk zout. Overmatig zoutgebruik zorgt voor extra vochtophoping, wat leidt tot vetopslag op de verkeerde plaatsen (buik, billen en benen).
  • Frisdranken, alcohol en cafeïnehoudende dranken: dranken zoals koffie zijn eveneens oorzaak van ongezond buikvet. Groene thee, kruidenthee en zelfgemaakte groene smoothies zijn gezondere alternatieven.
  • Roken: in tegenstelling tot wat velen denken, helpt roken niet bij vet verbranden en afvallen. Roken heeft zelfs een grote invloed op het ontstaan van ongezond buikvet. Roken zorgt voor de extra aanmaak van het stresshormoon cortisol en voor een onstabiele bloedsuikerspiegel. Beiden zorgen ervoor dat nog meer buikvet wordt opgeslagen en dat het dus nog moeilijker wordt om snel een platte buik te krijgen.
  • Te weinig slaap staat een strakke lijn met een platte buik in de weg. Wil je snel een platte buik krijgen? Zorg dan voor voldoende slaap en ga op op tijd naar bed voor de nodige ontspanning. Te weinig slaap zorgt voor een stijging van je cortisolproductie. Te weinig slaap beïnvloedt ook de manier waarop ons lichaam voedsel verwerkt. Op de lange termijn kan dit zelfs tot extra kilo’s leiden. Uit een studie blijkt dat vrouwen die minder dan vijf uur per nacht slapen, een groter risico lopen op overgewicht en ongezond buikvet dan vrouwen die meer uren per nacht slapen. Daarnaast blijkt uit een onderzoek van de Nutrition Research Center dat vrouwen die vier uren in plaats van acht uren slapen ook nog eens meer calorieën binnen krijgen. De extra aanmaak van het eetlust stimulerende hormoon ghreline is daar verantwoordelijk voor.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Een tekort aan sommige vitaminen en mineralen zoals magnesium staat snel een platte buik krijgen in de weg. Magnesium stimuleert onze algemene gezondheid. Het zorgt voor een gezonde bloeddruk. Dankzij een voldoende dosis magnesium is ons lichaam in staat om bijvoorbeeld calcium beter op te nemen. Calcium zorgt ook voor sterke botten en beschermt ons tegen osteoporose.

Magnesium

De resultaten van recente wetenschappelijke studies in vooral Engeland leren dat magnesium onze vochthuishouding gunstig beïnvloedt. Dat helpt tegen een opgeblazen gevoel en helpt dus voor een platte buik.

Voeding rijk aan magnesium: alle groene bladgroente, noten, peulvruchten (erwtjes, bonen, groentekiemen, linzen en kikkererwten), alle volkorenproducten, schaal- en schelpdieren (garnalen, mosselen en oesters), en magere melk en magere zuivelproducten

Snel platte buik krijgen met de juiste work- out

Snel een platte buik krijgen proberen de meesten met cardio- training te behalen. De meesten die meer vet willen verbranden en makkelijk willen afvallen denken dat ze snel een platte buik krijgen door urenlang te trainen zoals een topsporter. Afvallen en snel een platte buik krijgen doe je niet door zo lang mogelijk te joggen. Voor een platte buik met minder vet en meer spieren, doet deze aanpak veel meer kwaad dan goeds. Om zoveel mogelijk (buik)vet te verbranden, zorg je er in de eerste plaats voor dat je de meest ideale hartslag (tussen 60 en 70% van je maximale hartslag) krijgt.

  • Snel platte buik krijgen doe je in de eerste plaats met krachttraining, aangevuld met cardio. Zo versnelt onze hartslag en wordt ons metabolisme extra geactiveerd. Dat is zelfs het geval tot zo’n 24 uur na je work- out. Een verhoogd metabolisme zorgt voor een hogere vetverbranding.
  • Met krachttraining kweken we meer spieren en die zijn nodig om gemakkelijk af te vallen en een platte buik.
  • Spieren verbruiken ook energie, zelfs in rust.
  • Cardio doet op zijn beurt dan weer meer vet verbranden.

Snel platte buik krijgen zonder frisdrank en light drank

Frisdranken zijn caloriebommen en zeker niet bevorderlijk voor je gewicht en je buikje. De meesten zoeken de oplossing in het drinken van light frisdranken, en denken dan dat ze goed bezig zijn.

Light frisdranken zijn echter even ongezond dan hun suikerrijke varianten. Uit de resultaten van een grootschalige studie, gepubliceerd in het tijdschrift Obesity, blijkt dat de consumptie van light frisdrank even goed verantwoordelijk is voor overgewicht en ongezond buikvet. Zoetstoffen in deze frisdranken geven een signaal af aan onze spijsvertering dat er voeding met een hoge caloriewaarde op komst is. Als die calorieën er uiteindelijk toch niet komen, wordt ons hongergevoel extra gestimuleerd.

Wat drink je dan?

Groene thee, kruidenthee en zelf gemaakte groene smoothies zijn evenveel gezonde alternatieven. Maar uiteindelijk gaat niets boven het drinken van water.

Tekst: Francois Appers

Bron: www.leefnugezonder.be