Snelle en langzame koolhydraten. Waar zitten ze in?

Mensen die koolhydraatarm willen eten hoor je vaak praten over goede en slechte koolhydraten. Of snelle of langzame koolhydraten. Weet jij waar ze het over hebben? En waar die koolhydraten in zitten?

koolhydraten

Snelle en trage koolhydraten

Goed of slechte koolhydraten. Snelle of trage. Er is wel degelijk een verschil tussen de koolhydraten uit een stuk volkorenbrood en die uit een eetlepel suiker. Brood bevat vooral trage koolhydraten die langzaam in je bloed komen en ook weer langzaam verdwijnen. Door die trage koolhydraten heb je langer een verzadigd gevoel.

Geraffineerde suiker, suiker die in de fabriek is gezuiverd zoals kristalsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en druivensuiker, zijn snelle koolhydraten. Ze bevatten geen vezels of vitamines en ook krijg je er snel weer hoger van. We zorgen ze voor calorieën.

Wat is gezonder?

Trage koolhydraten zijn beter dan snelle. Snelle koolhydraten zorgen ervoor dat je snel weer honger hebt en dus door blijft eten. Een zak chips leeg eten kan lekker zijn maar waarschijnlijk heb je een uur later weer zin in iets. Terwijl je de calorieën wel binnen hebt gekregen.

Producten met langzame koolhydraten

  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren pasta
  • Volkoren brood
  • Volkoren couscous
  • Bulgur
  • Haver
  • Quinoa
  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Melk
  • Yoghurt
koolhydraten

Producten met snelle koolhydraten

  • Frisdrank
  • Snoep
  • Koek
  • Gebak
  • IJs
  • Honing
  • Aardappels
  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Witbrood

Les dit als je meer wilt weten over een koolhydraatarm dieet