Tips om kinderen te laten wennen aan de wintertijd

Dit weekend is het zover. De klok gaat één uur achteruit en de wintertijd gaat in. Dat betekent een uurtje langer slapen. Sommige ouders weten maar al te goed dat (jonge) kinderen hier geen rekening mee houden en dus vaak voor dag en dauw wakker zijn.

De kans is groot dat je mopperend je bed uitkomt en dat je met een grote mok koffie op de bank ploft omdat het nog maar zes uur is. En dat terwijl je kind er niets aan kan doen. De biologische klok van kinderen functioneert namelijk beter dan bij volwassenen. Hoe kun je als ouder je kind zo snel mogelijk aan de wintertijd laten wennen? Een paar tips.

wintertijd

Tip 1: Verleg het slaapritme

Laat je kind(eren) een aantal dagen voordat de klok wordt verzet iedere dag een kwartiertje later naar bed gaan. Hiermee voorkom je dat je kind in één keer aan het uur tijdsverschil moet wennen.

Tip 2: Houd een vast bedritueel

Houdt zoveel mogelijk vast aan het vaste bedritueel. Doe dezelfde dingen als voorgaande avonden om je kind te laten slapen. Hierdoor voelen ze de verandering niet gelijk en kunnen ze er beter aan wennen. Poetsen ze als eerste hun tanden voor ze naar bed gaan, doe dat dan nu ook. Hetzelfde geldt voor een knuffelmoment, een voorleesmoment of een we-nemen-samen-de-dag-even-door-moment.

Tip 3: Word in het donker wakker

De dagen worden korter, de avonden langer en de ochtenden beginnen eerder. Zorg ervoor dat het daarom tot het opstaan zo donker mogelijk blijft in huis, zodat je kind niet door het vroegere daglicht wordt gewekt. Verduisterende gordijnen op de slaapkamer van je kind zijn dus geen overbodige luxe.

wintertijd

Tip 4: Maak afspraken

Slaap is niet af te dwingen, maar je kunt bij iets oudere kinderen wel afspreken dat ze tot een bepaald moment nog in bed blijven liggen. Zorg ervoor dat er een boek op hun nachtkastje ligt of misschien kun je ‘s avonds als jij op bed gaat hun tablet naast het bed leggen.

Tip 5: Verleg het dagschema

Om zo min mogelijk op het slapen te focussen, is het ook een idee om je dagschema te verleggen. Zo kun je een aantal dagen voordat de klok wordt verzet het avondeten een half uur later nemen of de dutjes overdag aanpassen