Vijf redenen waarom een platte buik krijgen niet lukt

Je doet er alles aan om een platte buik te krijgen. Iedere ochtend begin je de dag met buikspieroefeningen en drie keer per week hang je in de toestellen op de sportschool Toch lukt het je maar niet om een platte buik te krijgen.

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat je lichaam vet het liefst rond je middel opslaat. Daar ligt het mooi in de buurt van de vitale organen, zodat die het kunnen gebruiken wanneer ze het nodig hebben. Waar je het meeste vet opslaat is ook deels genetisch bepaald. Sommige mensen slaan makkelijker vet op bij hun buik, anderen doen dat rond hun heupen. Toch bepaalt vooral wát je eet wat rond je middel blijft hangen.

Hier zijn vijf veel voorkomende fouten die voorkomen dat jij voorgoed van je buikje en lovehandles af bent en dus een platte buik krijgt.

platte buik

Niet genoeg gezonde vetten

Om vet te verbanden, moet je ook wat vet eten. De verkeerde vetten kunnen voorkomen dat je buikvet verliest. Uit een Zweedse studie uit 2014 blijkt bijvoorbeeld dat gezonde mensen die gedurende drie maanden 750 calorieën per dag uit verzadigd vet aten, meer buikvet hadden dan degenen die voor meervoudig onverzadigde vetten kozen. Volgens de onderzoekers activeren diëten met veel verzadigd vet de genen die gerelateerd zijn aan de opslag van buikvet. Om meer gezonde meervoudige verzadigde vetten binnen te krijgen, zoals omega 3-vetzuren, wordt aangeraden om twee keer per week vette vis zoals zalm, tonijn of makreel op het menu te zetten.

Calorie-inname verdelen

Als je je calorie-inname verdeelt over enkele kleine maaltijden in de loop van de dag, heb je veel minder kans om buikvet te krijgen. Zo blijkt uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in het tijdschrift Current Biology dat je lichaamscellen ’s nachts resistenter zijn tegen insuline. Dat betekent dat een grote maaltijd die je ’s avonds eet je bloedsuikerspiegel meer verhoogt dan diezelfde maaltijd ’s middags. Na verloop van tijd zorgt dat voor hogere insulineniveaus én meer buikvet.

Bewerkte koolhydraten

Geraffineerde koolhydraten zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Door die te vervangen door andere koolhydraten zoals volkorenproducten, groenten en fruit, kun je een einde maken aan je buikvet. Dat komt doordat suikerrijke voeding de alvleesklier uitdaagt om meer insuline aan te maken, wat resulteert in vetopslag aan je middel. Zelfs als je geen genetische aanleg hebt voor gewichtstoename bij je buik. Bovendien zorgt een hoge suikerinname voor hogere niveaus van het stresshormoon cortisol, waardoor je ook meer vet rond je middel opslaat.

Daarnaast helpen vezels je om af te vallen. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die hun dagelijkse vezelinname met 10 gram verlaagden, na 5 jaar 3,7 procent meer buikvet hadden. Voor gewichtsverlies en je algehele gezondheid is het streven 30 à 40 gram vezels per dag.

platte buik

Alcohol

Alcohol wordt anders verteerd dan voedsel. Alcohol legt namelijk je hele spijsverteringsproces stil, zodat de lever zijn werk kan doen. Zodra de spijsvertering weer op gang komt, begint het lichaam calorieën uit je voeding op te slaan als buikvet.”

Toch blijkt uit een onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift The Journal of Nutrition, dat niet-drinkers meer buikvet hebben dan mensen die af en toe een glas nuttigen. Maar voordat je nu die hele fles wijn achterover slaat, de onderzoekers vonden ook dat degenen die vier of meer glazen achter elkaar dronken, meer buikvet hadden dan degenen die aan één drankje nipten. Overdrijf dus niet en drink met mate.

Oxidanten

Ontstekingen in het lichaam zorgen ervoor dat vet makkelijker wordt opgeslagen rond je buik. En een van de beste manieren om ontstekingen – en dus ook je buikvet en lovehandles – aan te pakken, is door meer voeding met veel antioxidanten zoals groenten en fruit toe te voegen aan je dieet.

Een andere manier om meer vet kwijt te raken, is door regelmatig thee te drinken. Onderzoekers ontdekten namelijk dat de polyfenolen in groene, zwarte en oolongthee (een traditionele Chinese theesoort ergens tussen groene en zwarte thee) ontstekingen en buikvet verminderen.