Vijf tips als je wilt stoppen met roken

Steeds vaker roepen rokers de hulp van hun zorgverzekeraar in om een cursus te volgen of medicatie te kunnen gebruiken tegen hun rookverslaving. Wil je zonder hulp stoppen dan hebben wij vijf tips voor je.

stoppen met roken

Tips als je wilt stoppen met roken

1. Schrijf eens op wat de voordelen en nadelen van roken zijn volgens jou. Heb je meer voordelen om te roken dan nadelen dan zal het je waarschijnlijk niet lukken om te stoppen. Is het andersom, heb je meer nadelen om door te gaan met roken, stop dan het briefje in je zak of hang het op een zichtbare plek. Iedere keer als je het moeilijk hebt, kun je het briefje erbij pakken.

2. Zoek iemand die ook wil stoppen. Hierbij heb je het voordeel dat je elkaar kan steunen, aanmoedigen en begrijpen. Samen sterk! Ken je niemand? Er zijn ook apps voor op je telefoons of forums waar je steun kunt krijgen van anderen.

3. Bepaal een stopdatum. Plan deze niet te ver in de toekomst. Dus roep niet in augustus al dat je in januari gaat stoppen. Zoek een datum waarop je niet te veel blootgesteld zal zijn aan stress of risicosituaties. Denk na wat je ondertussen nog kan doen. Hoe kan je je motivatie verder verhogen? Hoe en door wie kan je jezelf (professioneel) laten ondersteunen? Wie zal je inlichten over je stoppoging?

4. Zoek nieuwe en gezonde hobby’s. Focus je op de niet-rokers in je omgeving of op het werk. Hoe brengen zij hun pauze door? Wat doen zij ter ontspanning? Hoe gaan zij om met stressmomenten of onverwachte gebeurtenissen? Vraag ook gerust aan oud-rokers om tips.

5. Er bestaat niet zoiets als “slechts één” sigaret. Ga je toch in de fout, probeer dan vooral kalm te blijven. Het staat niet gelijk aan mislukking. Laat je niet te sterk ontmoedigen, het overkomt veel mensen die proberen te stoppen met roken. Probeer er iets uit te leren en ga zo snel mogelijk terug door met je gezond voornemen.