Waarom je na het eten zin hebt in zoetigheid

Waarom heb je na het eten altijd behoefte aan iets zoets? Is dat iets lichamelijks of een aangeleerde gewoonte, doordat je thuis ben opgegroeid met het steevast eten van een toetje? En wat kun je het beste doen als je die behoefte voelt?

eten, toetje, kind

Pavlov

In Italië krijg je na het eten altijd een zoet toetje: il dolce. Dit betekent letterlijk ‘het zoete’. Daar is het een gewoonte om iets zoets na de hoofdmaaltijd te eten. Je lijf stelt zich daarop in en heeft daarom telkens weer trek in iets zoets. Als je dan een keer geen toetje eet, dan blijft die zin er. Je ziet dit ook bij het wereldberoemde experiment van de honden van Pavlov, die telkens begonnen te kwijlen als er een belletje werd geluid. In het begin viel dit belletje samen met het eten, maar later klonk de bel zonder dat er eten kwam. De honden begonnen nog steeds te kwijlen, terwijl er helemaal geen eten was. Als jij denkt dat er bij jou ook zoiets gebeurt, moet je iets anders doen na je maaltijd. Zo zorg je ervoor dat er niet automatisch iets zoets voorhanden is.

Patroon doorbreken

Je moet je patroon doorbreken, en dus mindful eten. Mijn ouders willen bijvoorbeeld altijd een koekje bij de koffie, maar als ze geen koffie drinken hoeven ze ook geen koekje. Dus het drinken van koffie hebben ze gelinkt aan een koekje eten. De behoefte aan zoet heeft ook te maken met onze hormoonhuishouding. Er is een gelukshormoon, serotonine, dat vrijkomt als je lacht of een sportieve prestatie levert. In het  boek Gezond & Blij zonder diëten van Voedingsdeskunige Ay Lin Kho kun je meer lezen over dit hormoon en hoe je het kunt aanmaken. ,,Suiker is een van de oorzaken dat het niveau van dit gelukshormoon stijgt. Je voelt je daarna voldaan en rustig. Is de hoeveelheid laag, dan kun je je juist verdrietig voelen. Zorg dat je veel van dit hormoon aanmaakt door gezonde dingen te doen: bewegen, sporten, lachen en knuffelen”, legt Ay Lin Kho uit.

zandkoekjes, koekjes, koffie, zoetigheid

Bloedsuikerspiegel

Als je bloedsuikerspiegel te veel schommelt heb je bij een dal altijd zin in iets zoets. Dit gebeurt wanneer je veel pasta, rijst, aardappelproducten of witte boterhammen eet. Eet daarom altijd de volkoren of bruine variant.

Wat zeker ook helpt: poets je tanden direct na het eten en spreek met jezelf af om een stukje te wandelen of fietsen. Dan eet je niet uit gewoonte of verveling.