Waarom hoef je niet extra zout te eten bij warm weer?

Waar het idee vandaan komt dat we extra zout moeten eten bij warm weer, kunnen we niet achterhalen. Wel dat het niet waar is.  Als het buiten heel warm is, hoef je niet meer zout te eten. Je krijgt namelijk al voldoende zout binnen via je eten. Het is wel belangrijk om voldoende water te drinken, vooral met zomerse temperaturen. Of als je op vakantie bent in een warm land.

Zweten 

Door te zweten verlies je vocht. Je houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken, maar in eten zit ook vocht. Het lichaam heeft voldoende vocht nodig: zo’n 1,5 a 2 liter per dag. Veel mensen denken dat het beter is om dan ook zeker zout te eten. 

Zout in eten

Wat ze vergeten is dat overal al zout ingestopt wordt. Per dag heb je maximaal zes gram zout nodig. Het blijkt alleen dat meer dan 80% van de volwassenen al meer zout eet dan zou moeten. De helft van de volwassenen van 19-70 jaar eet meer dan 8,2 gram zout per dag.

zout, extra zout

Tekort aan zout

De kans op een tekort aan zout is erg klein, ook op een warme dag. Voeding bevat meer dan genoeg zout. Het zit bijvoorbeeld in brood, kaas, vlees en vis. Maar ook in koekjes, sauzen. Zelfs als je zeer intenstief sport hoef je niet extra zout te nemen. 

Uitdroging

Waar je wel op moet letten is uitdroging.  Als je te lang niets drinkt, kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden. De verschijnselen kunnen dorst, sufheid, minder zweten, minder plassen, minder elasticiteit van de huid of flauwvallen door verlaging van de bloeddruk zijn. Voor ernstige uitdroging is verwarring een aanwijzing. Zorg er dus voor dat je genoeg drinkt. 

Hoeveel vocht moet je per dag binnenkrijgen?

Hoe weet je of je genoeg gedronken hebt? Een graadmeter: Als je urine licht is van kleur, dan heb je genoeg gedronken. Is je urine donkergeel? Dan moet je meer drinken. Je kunt het beste water of thee drinken.