Wat is een whiplash en wat moet je doen?

Een whiplash wordt veroorzaakt door een verrekking van de nekspier. Dit kan ontstaan door bijvoorbeeld door een aanrijding van achteren. Het hoofd wordt dan met kracht eerst naar achteren en dan weer naar voren geslingerd (‘flexie-extensie-beweging’). Maar ook tijdens het sporten.

whiplash

Wat is een whiplash

Bij een whiplash heeft je hoofd een flink zwiepende beweging gemaakt ten opzichte van je romp. Niet iedereen houdt daar klachten aan over, maar toch zijn er flink wat mensen die er de nodige hinder van hebben. Klachten kunnen meteen ontstaan maar ook pas een dag of twee later.

Waar de klachten precies vandaan komen is niet helemaal duidelijk. Daardoor si het ook lastig om te zeggen hoe lang het duurt. Ook heb je het deels zelf in de hand. Door gedoseerd en met beleid te bewegen zullen de klachten verminderen en voorkom je dat het chronisch wordt.

Schade aan de nek

Bij een whiplash heb je vaak geen schade aan de nek. De spieren en de banden in de nek zijn vaak sterk. Vaak kan er bij een whiplash geen aantoonbare schade aan spieren, botten, banden en zenuwen gevonden worden. Vaak wordt een whiplash gezien als een overbelasting en daardoor wat ontregeld.

whiplash

Klachten bij whiplash

Ieder jaar komen er tussen de 15.000 en 30.000 nieuwe whiplashpatiënten bij. Klachten kunnen zijn:

  • Pijn en stijfheid in de nek
  • Hoofdpijn
  • Pijn in de arm en schouder
  • Duizeligheid
  • Concentratieproblemen
  • Vermoeidheid
  • Angst
  • Niet goed tegen licht of geluid kunnen
  • Depressie-achtige verschijnselen
  • Rugpijn
  • Slaapproblemen

Dit kan per persoon verschillen. Een whiplash kan meteen na het ongeluk klachten geven, maar het kan ook een paar dagen duren.

Herstel Whiplash

Een whiplash kan vrij snel herstellen. Meer dan de helft van de patiënten is na een week of zes weer aan het werk. Na een jaar werkt iedereen weer. Ook heeft de meerderheid geen blijvende hinder. Bij oudere mensen duurt het herstel vaak wat langer. Maar ook vrouwen met veel hoofdpijn hebben langer klachten. Wanneer je na het ongeluk meteen nekklachten hebt of als je last hebt van tintelingen in de arm zal het herstel langer duren.

Mag je bewegen met een whiplash?

De beste manier om je nek weer “fit” te krijgen is door gedoseerd te bewegen. Beweeg zo nu en dan je nek even alle kanten uit tot op het punt dat het zeer begint te doen. De eerste dagen kun je het beste, in overleg met je arts, wat paracetamol slikken. Je zult daardoor wat beter bewegen maar vooral ook beter slapen. Neem ze wel in op vaste tijdstippen en bouw dit langzaam af.

Na een paar dagen..

Na een dag of vier kun je je activiteiten langzaam uitbreiden. Doe de eerste week rustig aan en overdrijf vooral niet. Bewegen werkt herstellend, rusten niet. Uit onderzoek blijkt dat bewegen en het stap voor stap opbouwen van activiteiten beter werkt dan rust of een nekkraag dragen. Een fysiotherapeut kan je het beste advies geven.

Oefeningen om sneller te herstellen

  • Beweeg je nek regelmatig ( om de een of twee uren. Doet het pijn, stop dan). Kijk in een rustig tempo ongeveer tien keer over je linker schouder en 10 keer over je rechterschouder. Doe dit om en om. Kijk daarna om en om onder je linker oksel en rechter oksel
  • Ga rechtop zitten en laat je hoofd vooral niet hangen
  • Wissel na een minuut of twintig van houding
  • Vermijd zware activiteiten voor je nek. Het gaat om activiteiten waarbij je wat langer in een zelfde houding zit zoals autorijden, computeren, met je telefoon spelen, strijken, ramen wassen en fietsen. Hou je hoofd ook niet te lang naar achteren. Ga dus niet een plafond schilderen
  • Probeer zo normaal mogelijk je dagelijkse activiteiten te doen. Ga dus gewoon wandelen. Doe dit wel korter dan je gewend bent en neem pauzes.
whiplash

Draag geen nekkraag

Draag bij een whiplash geen nekkraag. De banden en spieren van je nek zullen daar alleen maar slapper door worden. Heb je een nekkraag gekregen, draag deze dan niet te lang. Eventueel kun je hem alleen dragen bij activiteiten die zwaar zijn voor je nek. Binnen een week of drie moet je zonder kunnen.

Na drie weken

Bouw je activiteiten verder op. Probeer alles weer te doen wat je voor het ongeluk ook deed. Dit lijkt in het begin eng en kan pijnlijk zijn. Er is echter nies gebroken of gescheurd. Hoe langer je activiteiten links laat liggen, hoe groter de problemen kunnen worden.

Probeer je werk ook weer op te pakken. Overleg dit met je fysio of bedrijfsarts. Hoe langer je verzuimt van je werk, hoe moeilijker het wordt om terug te keren.