Wat moet je bij warm weer eten en drinken? En wat kun je beter laten staan?

Een glas koele rosé komt aan als een mokerslag. Na twee biertjes voelen je benen zwaar. Het effect van alcohol op het lichaam lijkt bij hoge buitentemperaturen anders dan normaal. En de eetlust is ook al niet om over naar huis te schrijven. Wat moet je bij warm weer eten en drinken? En wat kun je beter laten staan?

drinken, water, bronwater

Bron: ANP PHOTO/ Lex van Lieshout

De mens heeft bij warmte vocht, vocht en nog eens vocht nodig. Anderhalf tot twee liter per dag: water, thee, sportdrankjes, melk, karnemelk, yoghurt, groente en fruit. En lekker koele, schuimende biertjes? Nee, zegt het Voedingscentrum. Bier lijkt dorst te lessen, maar dat is schijn. Het werkt juist vochtafdrijvend. Je droogt er dus, zeker bij een warme buitentemperatuur, vrij snel van uit.

Alcohol en warmte

Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam. Dat komt doordat alcohol in de nieren de hormonen beinvloedt die ervoor zorgen dat je lichaam vocht vasthoudt. Dus hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer vocht je kwijtraakt.’’ De mythe van ‘het biertje als dorstlesser’ is daarmee ontmaskerd. Of het effect van alcohol op het lichaam ook sterker is bij hoge buitentemperaturen, is niet echt onderzocht. Maar bij warm weer drink je sneller. Bovendien hebben veel mensen bij hitte minder eetlust. Alcohol op een lege maag komt drie keer zo hard aan dan wanneer je goed hebt gegeten. Je kunt snel licht in het hoofd worden of hoofdpijn krijgen. Dat geldt voor warm én koud weer.

Transpiratie

Warm weer verwijdt bovendien de bloedvaten. ,,Je poriën gaan open, je transpireert meer. Alcohol komt door die bloedvatverwijding sneller in het maag-darmkanaal en in het bloed. Het verspreidt zich dus sneller in het lichaam, dus je vóelt het effect van drank dan sneller in de hersenen’’, zegt een voedingskundige van het Voedingscentrum. ,,Maar het effect hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid drank.’’

Dorst en uitdroging

Lekker een middagje doorzakken is bij warm weer dus niet slim. Ongemerkt kun je uitgedroogd raken: versuft, sloom, geconcentreerde urine, hoofdpijn, dorst. ,,En dan heb je misschien de neiging nog meer bier te nemen. Dat werkt averechts’’. . ,,Als je aan het uitdrogen bent, neem je minder vocht tot je dan je uitplast. Of uitzweet. Daarbij verlies je niet alleen vocht maar ook minerale zouten als natrium, kalium, chloor en magnesium. Die hoeveelheid moet in het lichaam vrij constant zijn. Als er in het vocht buiten de lichaamscellen iets in de samenstelling van die zouten verandert, dan heeft dat ook effect op de vochtsamenstelling binnen de cellen. Die gaan dan opzwellen: het bekende katergevoel na te veel drinken.’’

2010-07-02 15:27:21 MAASTRICHT - Een thermometer geeft vrijdag in Heerlen 36 graden aan. Vrijdag 2 juli zal naar verwachting de tot nu toe warmste dag van het jaar worden. De temperatuur bereikte op verscheidene plaatsen in het land tropische waarden. ANP MARCEL VAN HOORN

ANP MARCEL VAN HOORN

Uitdroging

Uitdroging door te weinig vocht of teveel alcohol kan gevaarlijk zijn. Het komt dan letterlijk aan op bijtanken. Zeker jonge kinderen, ouderen of mensen die om een andere reden kwetsbaar zijn, lopen risico. Uitdroging beïnvloedt alle functies. Je kunt als gevolg ervan zelfs flauwvallen of overlijden. Eigenlijk kun je alles drinken, behalve alcohol als dorstlesser en teveel suikerrijke frisdrank als calorieënbom. Je krijgt er alleen maar calorieën mee binnen, zonder voedingsstoffen. koffie3

Koffie

Het is volgens Schutte een wijdverbreid misverstand dat koffie ook vocht afdrijft. ,,Je moet er wel éerder van plassen, maar niet vaker. Koffie als oppepper kan dus geen kwaad.’’ fruitsalade

Zout en eten

Zware warme maaltijden gaan er dezer dagen ook niet soepel in. Eten is inspanning. Als mensen al te weinig drinken, voelen ze zich minder fit en hebben minder trek. Door meer vocht te drinken, voel je je fitter en heb je meer trek in eten. Al is dat bij warm weer meestal iets koels en fris als (fruit-)salades en mager vlees.’’ Extra zout is niet nodig, zegt de voedingskundige., ,En zeker geen zouttabletten. Daarvan raakt de hele zouthuishouding uit balans. Dat wordt alleen in extreme gevallen gebruikt, en dat is nu niet aan de orde. Bovendien zit in alles wat we eten en drinken genoeg zout. Als je toch flauw bent, neem dan liever bouillon in plaats van extra zout of een handje chips.’’ Gewoon drie maaltijden per dag nemen. Eventueel iets later op de avond, als het koeler is.Want snacken is geen alternatief.