Yin Yoga: werken aan je zelfherstellend vermogen


yin yoga1 foto carla BEW

Carla Onsman geeft onder andere les in yin yoga. ,,Yin yoga is eigenlijk het oprekken van je bindweefsel onder je spieren. Normaal gesproken ben je met sport met je spieren bezig, dat is yang. Wij houden ons bezig met yin: je spieren mogen juist ontspannen.”

Ons lichaam

Ons lichaam bestaat voor 60 procent uit water. Het water in het bindweefsel is heel belangrijk voor het functioneren van ons lichaam. ,,Je hoort weleens dat mensen een ‘frozen shoulder’ hebben: als je je schouder een tijdje niet kan gebruiken, omdat je bijvoorbeeld je arm hebt gebroken, worden de spieren en het omliggende weefsel zo stijf en stug dat het lijkt op water in bevroren toestand. En als je dan wél weer gaat bewegen en rekken, kan het heel erg pijn doen. Vaak wordt gedacht dat de spieren dan overbelast zijn, maar dat is het water in het bindweefsel dat een vastere vorm heeft aangenomen. Door met je bindweefsel aan de slag te gaan, wordt het water in het bindweefsel weer vloeibaar en wordt het rondom je gewrichten, botten en pezen weer soepeler”, legt Carla uit.

Houdingen

Yin yoga bestaat niet uit oefeningen, maar uit houdingen. ,,Je activeert je meridianen, van je hoofd tot aan je tenen, zodat je lichaam weer informatie doorgeeft door je héle lichaam. De verbindingen tussen de verschillende delen van je lichaam worden beter en je leert dat je die communicatiekanalen zélf kunt aanzetten.” Carla voegt er aan toe dat dat eigenlijk het belangrijkste is aan yin yoga: het zelf aanzetten van je zelfherstellend vermogen. ,,We kunnen in veel gevallen ons lichaam beter maken zonder het gebruik van medicijnen. Yin yoga is een holistische aanpak: het gaat over het hele lichaam en over het opheffen van fysieke én mentale blokkades.”

Fysiek en mentaal

Carla vertelt dat bijvoorbeeld last van je rug hebben, bijna nooit alleen maar een fysieke aanleiding heeft. ,,Lichamelijke klachten staan eigenlijk nooit los van je mentale gesteldheid. Rugklachten kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door stress. Ik ben ook opgeleid als coach en kan dus dieper ingaan op klachten. Zo kan een cursisten er tijdens een yin yoga-les achter komen dat haar rugklachten veroorzaakt worden doordat ze mentaal gezien nog last heeft van een ongeluk dat jaren geleden gebeurd is. Dan kunnen we ook daarmee aan de slag.”

Frequenties

Last hebben van je polsen kan bijvoorbeeld staan voor ‘wat je bindt’: je wilt iets anders gaan doen in je leven, maar iets houdt je tegen. ,,Dan kan het letterlijk voelen alsof je gebonden bent”, weet Carla. Last hebben van je knieën kan staan voor de stappen die je wel of juist níet zet. Carla vertelt dat het allemaal te maken heeft met het water in je lichaam. ,,Dat werkt op frequenties. Je kent het vast wel: je stapt een kamer binnen met allemaal mensen die niet vrolijk zijn, zij zitten met elkaar op die frequentie en dat werkt ook door op jou. Omgekeerd werkt het ook zo dat als een groep mensen positieve energie uitstraalt, jij dat juist overneemt. Dat doet ons water. We kennen ook de uitdrukking: ik voel het aan mijn water.”

yin yoga2 foto carla BEW

Spanning laten afnemen

In een rustige omgeving, zoals een yogazaal, zit je op een prettige frequentie. Je voelt je relaxt en rustig. ,,We beginnen met een geleide meditatie door het hele lijf. Dat houdt in dat ik de cursisten bijvoorbeeld vraag hun ogen te sluiten, hun oogleden te ontspannen, rechtop te gaan zitten en zich bewust te zijn van hoe hun lichaam aanvoelt.”

Vervolgens oefent Carla zes à zeven houdingen met de groep. ,,We houden elke houding twee tot vijf minuten aan. Het water moet het bindweefsel kunnen bereiken. De bedoeling is dat mensen gaan ervaren wat er gebeurt in hun lijf, het is eigenlijk heel mindful. Je richt je aandacht op een pijnpunt, bijvoorbeeld in je rug, en laat je ademhaling daar naartoe gaan. Dan sta je jezelf toe de spanning daar los te laten. Mensen leren zo met hun eigen grenzen om te gaan. ‘Dit kan ik nog hebben’, hoor ik vaak. En als ze het nog wat langer volhouden, zeggen ze ineens: hee, de spanning neemt af.”

Yin Yoga

Yin yoga is geschikt voor mensen met allerlei klachten. ,,Burnout-klachten, stress, maar ook reuma, fibromyalgie, hartritmestoornissen, nek-, schouder- en rugklachten, restless legs… En ga zo maar door”, somt Carla op. ,,Maar het is niet alleen voor als je klachten hebt. Er komen ook veel mensen naar yin yoga om gewoon te ontspannen. Ik heb in Heerenveen een groep van triatleten die het heel fijn vinden even niet met hun spieren bezig te zijn, die juist even te ontspannen.”

yin yoga3 foto carla BEW

Carla wil ook graag starten met een groep yin broga. ,,Van het woord brother, dus speciaal voor mannen. Ik heb nu alleen vrouwen in de groep en die zeggen vaak: dit zou ook goed zijn voor mijn man. Mannen die veel last hebben van werkstress of voor hun werk ver moeten reizen en vaak lang in de auto zitten, kan ik houdingen aanleren waardoor ze mooi soepel blijven en minder lichamelijke klachten hebben.”

Goed voor iedereen

Volgens Carla is het sowieso tijd dat yoga uit de zweverige hoek komt en mensen gaan begrijpen dat yoga, en yin yoga, echt voor iedereen is. ,,Sinds 1 december zit ik in Sneek met nog twee onderneemsters in een Vitaliteitscentrum. De ene dame geeft les in ademtechnieken, de andere geeft onder andere shiatsumassages. We merken nu al dat die combinatie mensen aantrekt en dat wij zelf ook goed in combinatie met elkaar kunnen samenwerken. Vrouwen die bij mijn collega komen voor een shiatsumassage zien mijn folder liggen en denken: hee, dat is ook leuk. Ik zou best eens yin yoga willen doen.”

,,En iedereen kan het ook doen. Iedereen doet het op zijn eigen manier, elk lichaam is anders en werkt anders. Je hoeft er niet lenig voor te zijn en het hoeft er niet mooi uit te zien. Het is goed voor iedereen. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Je leert hoe je jezelf beter kunt maken, dat is toch fantastisch?”