Zelf fruitijsjes maken. Hoe doe je dat? 20 recepten

Van deze kleurige ijslolly’s wordt iedereen blij. Ook maak je optimaal gebruik van de zoetigheid van je fruit. Aan deze fruitijsjes worden namelijk geen suikers toegevoegd en dus zijn ze een gezonde en voedzame tussendoortje of toetje. Wij hebben de twintig lekkerste recepten van fruitijsjes op een rij gezet. fruitijsjes

Nu kun je veel dingen combineren. Denk er wel om dat je pure vruchtensappen aanlengt met water of kokoswater en vergeet niet even te proeven voor je ze in de vriezer zet.

Perenijsjes

Schil drie grote rijpe peren. Verwijder het klokhuis en doe de peren in de blender. Wil je je ijsjes een beetje zoet? Doe dan een of twee eetlepels honing door je mengsel. Doe het mengsel in de vormpjes. Na ongeveer vijf uurtjes heb je een overheerlijk ijsje.

fruitijsjes

Mango-ijsjes

Pureer een mango in de blender. Je kunt verse mango nemen maar ook van die stukjes uit de diepvries. Doe daar wat fijn geraspte limoenschil bij en een kneepje limoensap. Met een scheutje kokoswater maak je je ijsje af. Verdeel het mengsel over je ijsvormpjes en zet ze in de vriezer.

Mango-kokos

Neem een rijpe banaan, een rijpe mango en doe die in de blender. Doe er daarna 200 ml kokosmelk bij en een eetlepel honing. Mix alles mooi glad en giet het daarna in de vormpjes.

Passievrucht-mandarijn

Snijd de passievruchten doormidden en verdeel de zaadjes over de vormpjes. Pers daarna wat mandarijnen uit. Verdun het sap met wat water en giet het sap in de vormpjes. Zet ze daarna in de vriezer.

Lychees-meloen

Het zal niet het meest voor de hand liggende idee zijn om ijsjes te maken van lychees, maar geloof me het resultaat is verrassend. De lychees kun je overigens gewoon uit een blikje halen. Pak dan een stuk van een gele honingmeloen. Haal de pitten eruit. Maal de lychees en de meloen met een beetje geraspte limoenschil en een klein beetje limoensap in de blender. Doe het mengsel in een ijsvormpje en zet ze in de vriezer.

fruitijsjes

Watermeloen-appel

Lepel het vruchtvlees uit een stuk watermeloen. Schil appels ( Cox zijn erg lekker). Maal de watermeloen en de appels fijn in de blender. Doe er een klein beetje gember bij. Doe je mengsel in vormpjes. Je kunt het ook in etappes invriezen. Dan doe je eerst een deel van je appelmengsel in de vormpjes en dan in de vriezer. Wanneer je ijsjes hard zijn giet je de rest van het vormpje vol met je watermeloenmengsel. En dan doe je je ijsjes weer in de vriezer.

Bananen ijsjes

Heb je wat bananen die eigenlijk wat te rijp zijn? Doe ze dan in de blender. Doe er een klein beetje cacao bij en wat amandelmelk. Pureer alles . Je hebt aan 1 banaan, 1 theelepel cacao en 200 ml melk wel genoeg. Doe het mengsel in de vormpjes en invriezen maar!

Ananas-kokos ijs

Zin in een tropisch ijsje dan is dit echt iets voor jou. Neem een klein blikje ananas en giet het met sap en al in de blender. Doe daar wat verse munt bij en een klein scheutje kokoswater. Maal alles goed fijn. Daarna doe ze het in de vormpjes en stop je het in de vriezer.

Sinaasappel-yoghurt ijs

Pers 400 ml sinaasappelsap. Doe dat in de ijslollyvormpjes. Pak 200 ml yoghurt en roer dat voorzichtig met een stokje door de sinaasappelsap. Je krijgt dan een beetje een marmer-effect. Daarna vier tot zes uren en de vriezer en smullen maar

Kiwi-ijsjes

Pureer vijf geschilde kiwi’s en doe daar drie eetlepels honing en 300 ml water bij. Meng het goed en vul je ijslollyvormpjes.

Boerenijs

Doe twee eetlepels poedersuiker door 450 ml boerenkarnemelk. Verdeel 150 gram fijngesneden bosvruchten over 6 ijsvormpjes en vul ze met karnemelk. Beetje roeren en hop de vriezer in.

Appel-bramen-blauwe bes

Voor dit ijsje heb je appelsap nodig. Kies wel voor ongezoete appelsap. In gezoete zit namelijk veel suiker. Verdun het met dezelfde hoeveelheid water. Doe een beetje bramen, blauwe bessen en een snufje kaneel in de blender en blenden maar! Verdeel je sap over de vormpjes en hup de vriezer in.

Skyr met blauwe bessen

Neem 400 gram blauwe bessen en doe die in een pan met wat water. Kook het zachtjes. Ongeveer 10 tot vijftien minuten. Tijd om even te proeven. Is het lekker of wil je het liever wat zoeter? Met wat honing maak je de smaak net iets zachter en zoeter. Doe de inhoud van de pan in de blender en maak er een glad papje van. Doe dit in je ijsvormpjes. Niet helemaal vol, want de skyr moet er ook nog bij. Meng 400 gram skyr, zes eetlepels melk, vier eelepels citroensap, vier theelepels vanille-extract en 100 gram honing. Giet de skyrmix voorzichtig op de blauwe bessen in je vormpjes. Zet ze zes uurtjes in de vriezer.

Vlierbloesem met rode bessen

Neem 750 ml water, 250 ml vlierbloesemsiroop en 150 gram rode bessen zonder de steeltjes. Meng het water met de siroop en giet het in vormpjes. Verdeel de bessen in de vormpjes. Stokjes erin en hup de vriezer in.

Frambozenijs met kokos

Was de frambozen en pureer ze. Wil je geen pitjes dan kun je die eruit zeven. Meng je frambozen met 2 eetlepels ahornsiroop en 4 dl kokosmelk. Giet het in de vormpjes en zet ze in de vriezer.

Aardbeienijs

Je zult misschien wat raar opkijken als je de ingrediënten ziet van dit ijsje. 250 gram aardbeien, 1,5 dl yoghurt, 3 theelepels ahornsiroop en een theelepel balsamicoazijn. Balsamicoazijn hoor ik je denken? Het lijkt misschien een vreemde combinatie maar balsamioazijn en aardbeien passen heel goed bij elkaar. Was de aardbeien en haal de kroontjes eraf. Snijd ze door de helft en doe ze in de blender. Meng de yoghurt, ahornsiroop en de balsamicoazijn erdoor en schenk het in je vormpjes

Citroenijs

Pers twee citroenen uit en mix dit met een glas water. Verdeel het mengsel over de ijsvormpjes. Na een paar uur in de vriezer is je ijs klaar. Vind je dit toch wat te zuur dan kun je het met wat honing minder zuur maken.

Gezonde stoplichtijsje

Neem een kopje aardbeien, 1 kopje mangoblokjes en twee kiwi’s. En eventueel een beetje honing. Pureer de aardbeien en verdeel het mengsel over de ijsvormpjes, zorg dat 1/3 van elk vormpje gevuld is. Zet nu 15 minuten in de vriezer. Pureer daarna de mangoblokjes en giet dit boven op het aardbeimengsel in de vormpjes. Nu moeten de vormpjes voor 2/3 gevuld zijn. Zet weer 15 minuten in de vriezer. Schil de kiwi’s en pureer deze. Kiwi kan wat zuur zijn. Met wat honing maak je het minder zuur. Giet dit mengsel als laatste in de ijsvormpjes en druk het stokje er nu in. Laat je ijsjes minimaal 5 uren in de vriezer staan.

Perzik-nectarine

Schil twee perziken en een nectarine en verwijder de pitten. Pureer je het fruit in de keukenmachine of blender. Meng zes eetlepels volle yoghurt met de fruitprutje en voeg een eetlepel honing toe. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is het mengsel in de ijsvormpjes te gieten en deze twee uur in de vriezer te zetten.

fruitijsjes

Bevroren watermeloen

Dit ijsje is super makkelijk om te maken. Snijd de watermeloen in de lengte doormidden. Wanneer de meloen gehalveerd is, snijd je beide helften nog eens in de lengte door drieën of door vieren. De parten van de watermeloen snijd je vervolgens in de breedte in plakken. Vervolgens prik je er tapasprikkers in. Deze zijn breed genoeg om je ijsje goed vast te kunnen houden en de punt prikt gemakkelijk door de schil heen. Je kunt de ijsjes nu eventueel met wat fijngesneden munt bestrooien. Tot slot leg je de ijsjes in de vriezer. Ze hebben ongeveer vier uur nodig om in te vriezen. Een tip bij het invriezen is het gebruik maken van bakpapier. Aangezien de ijsjes niet in een vormpje zitten kunnen ze gemakkelijk vastvriezen. Leg daarom eerst een vel bakpapier in de vriezer en leg ze hier op.

Geen vormpjes in huis?

Op deze manieren moet het ook lukken

  • Muffinvormpjes en dan een stokje erin
  • Lege toetjesbekertjes met een ijsstokje
  • Plastic bekertjes met een stokje

Nog geen blender? Bekijk dan eerst onze blendertest

Deze recepten zijn leuk als gezonde traktaties. Ze zijn suikervrij, glutenvrij. De recepten zonder in melkproducten in de lactosevrij en vegan