Zeven tips om te stoppen met nagelbijten

Echt hygiënisch is het niet. Je handen zien er niet uit en als je te veel bijt gaan je vingers nog zeer doen ook. Daar komt bij dat het slecht is voor je nagels en tanden. Maar als je een fanatiek nagelbijter bent, zie er dan maar eens af te komen. Zeven trucjes van ex-nagelbijters. nagelbijten

1. Waarom doe je het?

Voor je probeert te stoppen met nagelbijten, is het belangrijk om jezelf af te vragen waarom en wanneer je eigenlijk op je nagels bijt. Doe je het tijdens een vergadering op je werk omdat je stress hebt of ’s avonds op de bank omdat je je verveelt? Wanneer je weet wat je trigger is, is het veel makkelijker om die specifiek aan te pakken.

2. Schakel de hulp van je omgeving in

Wie al probeerde te stoppen met roken kent dit trucje vast wel: vertel aan zoveel mogelijk mensen in je omgeving dat je wil stoppen met je gewoonte/verslaving en vraag ze je erop aan te spreken als je toch weer de mist in gaat. Vertel het aan collega’s, vrienden en familie zodat je zo weinig mogelijk in de verleiding kunt komen om toch weer te beginnen bijten.

3. Wordt vies van jezelf

Je handen gebruik je voor van alles en nog wat, en dus zijn er onder je nagels tal van bacteriën te vinden. Dat maakt van nagelbijten niet alleen een ongezonde gewoonte, het is ook gewoon onhygiënisch . Die bacteriën zorgen er trouwens ook voor dat je vatbaarder bent voor een slechte adem. nagelbijten

4. Denk aan je tanden

Nagelbijten kan heel wat tandschade veroorzaken. Want wat dacht je van afgebroken tanden, verschoven kaken of gezwollen tandvlees? Klinkt misschien extreem, maar het is helaas echt zo.

5. Manicure

Simpel, maar effectief. Laat regelmatig een manicure doen, en kies dan liefst voor gelnagels. Die zijn niet alleen vies om aan te knabbelen, ze kosten ook een pak geld waardoor je minder geneigd zult zijn om eraan te bijten. nagelbijten

6. Apps

Er bestaat tegenwoordig voor alles wel een app en dus ook om te stoppen met nagelbijten. Met Streaks kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel dagen op rij je al niet gebeten hebt. Daarbij geeft de apps ook tips voor activiteiten die je kunt doen als je zin hebt om te bijten. Werkt ook als je wil stoppen met andere ongezonde gewoontes zoals roken of slecht eten.

7. Beloon jezelf

Geef jezelf cadeautjes om te vieren dat je gestopt bent met bijten en blijf dat ook een tijdje doen. Dat kan je een nieuwe positieve impuls geven om te blijven volhouden.